Uutisarkisto

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg

Uutisarkisto

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin piirikokouksen valinnat ja kannanotto

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Mikko Savola Ähtäristä. Varapuheejohtajaksi valittiin Karri Kallio Seinäjoelta, Sari Palmu Alajärveltä ja Merja Rintamäki Vaasasta. Piirihallitukseen valittiin seuraavat henkilöt (varajäsen suluissa)

1. Irma-Liisa Viitamäki (Elina Pusaa)
  2. Tapani Akonniemi (Jukka Rantanen)
  3. Tapio Nyysti (Marja Vettenranta)
  4. Hannu Kuoppala (Seija Autio)
  5. Marja-Leena Laakso (Aapo Kirsilä)
  6. Mikko Männikkö (Jussi Juurakko)
  7. Paula Sihto (Kati Ojaniemi)
  8. Arto Prusti (Hannu Hippi)
  9. Juhani Filppula (Irma Petäjävirta)
  10. Susanna Ollila (Juhani Mäki)
  11. Harri Sippola (Leena Rantala)
  12. Antti Herrala (Päivi Kohtala)
  13. Arja Harjunpää (Lasse Hautala)
  14. Jouni Mäkynen (Helena Tuuri-Tammela)
  15. Niina Ojala (Aleksi Koivisto)
  16. Juha-Matti Näykki (Esa Rintala)

Maakuntien vahvuudet ilmastokeskustelun kärkeen

Viime aikojen poliittisten keskusteluiden selkeästi puhutuin aihe on ollut ilmastonmuutos. Keskustelu aiheen ympärillä on johtanut kahden ääripään pallotteluun. Toiselle laidalle on mielletty perussuomalaiset ja toiselle laidalle vihervasemmisto. Yhteistä näille molemmille ääripäille on se, ettei itse asiaan kumpikaan osapuoli tarjoa mitään ratkaisua, vaan keskitytään pelotteluun, uhkailuun ja ongelmien esiintuontiin. Julkisessa keskustelussa on valitettavasti keskitytty syyllistämään milloin ketäkin ilmastonmuutoksen syypääksi. Osansa ovat saaneet esimerkiksi lihansyöjät, puulämmittäjät, lemmikkieläimet, yksityisautoilijat ja lentomatkustajat. Erityisen harmillista syyllistäminen on ollut arvokasta työtä tekevien maatalousyrittäjien osalta.

Pelottelujen, uhkakuvien ja syyllistämisen sijaan tarvitaan innovaatioita, ratkaisuita ja positiivista otetta. Keskustan realistiseen vihreyteen perustuvaa kumppanuutta luonnon kanssa ja pitkäaikaista sekä vahvaa osaamista maatalouselinkeinojen, energiaratkaisuiden, asumisen, metsänhoidon ja kaavoituksen suhteen tulee tarjota ratkaisuiksi ja vaihtoehdoiksi ääripäiden mitäänsanomattomuuteen. Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin alueella on erityisen vahvaa osaamista ruoantuotannon suhteen. Ruokamaakunta Etelä-Pohjamaa tuottaa jo tällä hetkellä ruokapöytiin pihveistä härkikseen, kuin maidosta ruokaöljyihin. Innovaatiot viimeisten vuosien aikana ovat olleet mittavat. Pohjanmaan maakunta on taas tunnettu energiaosaamisestaan, joka on kansainvälisesti arvostettua ja niin ikään käynnistetty ratkaisuiden kautta.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri pitää tärkeänä, että valtiovalta huolehtii ja vahvistaa kunkin maakunnan erityisosaamista ja erityispiirteitä. Se onnistuu parhaiten huolehtimalla riittävät investoinnit ja tukitoimet kullekin alueelle. Maakuntien ykköspuolueena Keskustalla on ylivoimaisesti paras tieto ja taito tarjota ratkaisuita koko maailmaa koskettavassa ilmastokysymyksessä. Ilmastokeskustelun ääripäistä ei ratkaisuita löydy.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin syyskokous 8.11.2019