Ilmastoratkaisut

Keskusta talot ja maisema yläkuva.jpg

Taustaa: Keskusta on mukana jatkamassa hallitusohjelman mukaista ilmastopolitiikan linjaa. Päästövähennyksiä tehdään kustannustehokkaasti sekä alueellisesti ja sosiaalisesti oikeudenmukaisesti - arkijärkevästi.

Mikä seuraavista arkijärkevistä ilmastoratkaisuista on suosikkisi? Kommenttikentässä voit tuoda esiin myös muita hyviä ilmastoratkaisuja.

Kysymys:
Mikä seuraavista arkijärkevistä ilmastoratkaisuista on suosikkisi?
    a) ilmastorahasto 12,64%
    b) metsien kasvun tukeminen 18,39%
    c) puurakentamisen vauhdittaminen 28,74%
    d) teollisuuden sähköveron alentaminen 9,20%
    e) uusiutuvilla energiamuodoilla fossiilisten korvaaminen 31,03%

Viikon kysymys ilmastoratkaisut.jpg

Kommentit:

Kestävien vaatteiden ostaminen. Kaikenlaista halpojen vaatteiden tuontia vältettävä. Ei vaatteita tarvitse olla aina vaihtamassa päivittäin, emmehän ole muotitalo.

Mikään ilmastonmuutoksen verukkeella tehtävä toimi, ei saa tuoda lisäkuluja tavallisen pienituloisen ihmisen elämään. Teknologian kehitystyöhön voidaan enemmän suunnata resursseja.

Metsäteollisuuden tuotannon jalostustuarvoa on nostettava Suomessa. Puurakentamisessa on hyvä mahdollisuus siihen. Saamme osaamisen kehittämisellä lisää työpaikkoja ja vientituotteita.

Yksittäisen teon esille nostaminen ei riitä, tarvitaan monenlaisia tekoja ja ajattelutavan muutosta.

1. Puurakentamiseen annetaan ainakin puolet rakennusluvista.

2. Kaikki valtion ja kuntien koulut, virastot jne.. rakennetaan hirrestä!

3. Turpeen poltto pitää sallia voimaloissa, jotta ei tarvitse polttaa kivihiiltä Helsingin voimaloissa! Ilmastorahasto on täysin turhaa tuhulausta, koska rahat otetaan meiltä veronmaksajilta- uusivero!

Metsiä hakataan vuotuisen kasvun verran, jotta saadaan biopolttoainetta, rakennushirsiä, kemiallisia tuotteita luonnosta!

Terve, hoidettu, hyvin kasvava metsä sitoo hiilä ja samalla tuottaa rakennuspuuta ja uusiutuvaa energiaa.

https://www.flightradar24.com/29.71,-76.24/2 ja https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:60.3/centery:-3.4/zoom:2 Rekat, linja-autot, h- ja pautot, traktorit, kaivurit, mopot etc !!!

Turpeenpoltosta olisi pitänyt päästä kokonaan eroon. Nyt se ei toteudu koska Kepu kuvittelee kannattajiensa sitä tarvitsevan.

Puurakentaminen on Suomessa metsäpinta-alaan nähden liian harvinaista. Vierailin viime kesänä Itävallassa , lähinnä maaseututyyppisissä kaupungeissa. Puusta rakentaminen oli siellä huomattavasti yleisempää kuin Suomessa. Se koski tietenkin omakotitaloja, mutta julkisissa rakennuksissa oli puuta käytetty huomattavan paljon. Meidän tulisi poliittisen vaikuttamisen keinoin vauhdittaa puurakentamista. Kun lainsäädäntö, luvitukset investointiavustukset ym. ovat toimivia, niin teollisuus seuraa rahaa. Rakennusteknisesti puuta oli käytetty monipuolisesti. Siinä missä meillä on julkisessa rakennuksessa betoniseinä akustiikkalevyineen, niin siellä puuta oli käytetty innovatiivisesti ja saatu sama efekti. Tiloissa korostui luonnonmukaisuus ja viihtyisyys paljon paremmin kuin betonibunkkerimaisessa tilassa. Erilaiset investointituet ovat nyt hyväksytympiä , kuin aikaisemmin, sillä ilmastonmuutoksen vastainen pyrkimys suosii puutuotteita ja puurakentamista. Sille on nyt ns. sosiaalinen tilaus . Kunnallisella päättäjätasollakin tulisi etsiä puuratkaisuja julkisessa rakentamisessa. Esim. kilpailutuksessa pitäisi hiilineutraalisuuden vaatimus olla enemmän esillä. Sillä voi perustella hieman kalliimpaa, paikallista urakointia, palvelua jne. Halvan hinnan vaatimus pakottaa hankkimaan kauempaa oman alueen ulkopuolelta.

Ilpo Pernaa

Kaikki mainitut vaihtoehdot ovat tärkeitä, mutta ilmastorahasto mahdollistaa innovaatioiden nopeamman jalkaituksen ja myös yksityishenkilöt voivat osallistua ja auttaa rahaston kautta tässä työssä.

Sanna

Puurakentaminen työllistää. Jalostusaste korkea.

Kyösti Nyyssölä

Ilmastorahasto? Näillä on tapana löytyä joku porsaan reikä ja rahat päätyvät ulkomaisille sijoittajille. Metsien kasvun tukeminen? Metsä kasvaa miten kasvaa, riippuu luonnon olosuhteista. Puurakentamisen vauhdittaminen? Miksi ei, ihan hyvä. Teollisuuden sähkövero??

Ilmastotekoja tarvitaan, mutta ei kannata antaa Perussuomalaisille valtteja käteen, kertokaa selkeästi miten te pienituloisille hyvitätte toimista johtuvat esim. verokorotukset yms. populistit hyödyntää hljaisuuttanne.

Mielestäni kaikkein tehokkain ja järkevin tapa pienentää liikenteen päästöjä olisi suosia Nesteen kehittämää my dieseliä, mikä on valmistettu teollisuuden jätteistä ja sivuvirroista kuten eläinrasvasta. Ei vaadi kuluttajilta investointeja koska toimii kaikissa dieselmoottoreissa on ympäristöystävällinen, lisäisi työllisyyttä sekä parantaisi vaihto tasetta kun fossiilista polttoainetta tarvittaisiin vähemmän. Olisi myös nopea ja helppo tapa toteuttaa suosimalla my dieseliä verotuksen avulla.

Minna Virtanen

Ydinvoimaloiden rakentaminen. Ei tarvitse tuuli- tai vesivoimaloita. Turpeen käyttö voidaan lopettaa. Sähköä käyttävät kaikki, myös Vihreän puolueen ja kaikki muutkin luonnon ystävät.

En hyväksy hallituksen, ja siis myös keskustan, esitystä Suomen olla ensimmäinen maailmassa hiilivapauteen pyrkimisessä. Tämä tulee suomalaisille ja meille kaukana Helsingistä asuville todella kalliiksi. Suomen pitäisi noudattaa EU:n aikataulua ja edetä varovaisemmin. Olen keskustapuolueen jäsen. Minua harmittaa puolueeni meno vihreiden ”kelkkaan”. Odotan innolla seuraavia eduskuntavaaleja. Persut edustavat maltillisempaa näkemystä ilmastopolitiikasta. Käyköhän niin, että seuraava pääministeri Halla-aho peruu tai ainakin hiljentää nykyisen hallituksen ”hiilineutraalitahtia”? Toivottavasti. He ainakin lupaavat huolehtia meidän kaukana Helsingistä asuvien asioista. Meillä ei ole paikallisliikennettä, ei raitiovaunuja, eikä paikallisjunia, joilla korvata omaa autoilua.

Timo Sankilampi

Viipaleiden värit voisi vaihtaa helpommin erottuviksi.

En kuvailisi näistä mitään sanalla arkijärkevä. Varmaan nämä ovat arkea ministeriöissä, mutta omassa arjessa järkeviä ilmastotekoja ovat kierrätys, hävikin minimointi ja turhan tavaran haalimisen lopettaminen, jotta ei tarvitse rakentaa isompaa pytinkiä edes puusta.

Suomen oloissa metsien kasvun vauhdittaminen, puurakentaminen ja autokannan nuorentaminen autoverotusta keventämällä ovat toimivia ratkaisuja. Globaalissa mitassa kansainvälisen yhteistyön keinoin pitää pystyä rajoittamaan väestönkasvua.

Esko

Turpeen polton pitää loppua.

Säätövoimaa ja perusvoimaa tarvitaan, ydinvoimalla tärkeä rooli.

Kirsi Hassinen

Turpeesta pitää päästä eroon. Keskusta näyttäytyy turpeen jääräpäiseltä tukijalta. Turve alkaa olla riippakivi Keskustan kannatukselle. Asun Kauhavalla ja täältä on suot myllätty turvetuotannon käyttöön. Se on surullista katsottavaa.

Miksi ei ole mainittu turpeen käyttöä? Sillä on nimittäin merkitystä.

Eeva Ihalainen

Sen lisäksi suosittelen, että lasketaan kunnittain asukaskohtaiset hiilinielut ja velvoitetaan keskiarvon alle jäävät kunnat ryhtymään toimenpiteisiin keskiarvon saavuttamiseksi. Asukaskohtainen sakkomaksu niille, jotka eivät kykene tätä toteuttamaan.

Simo Repo

Ilman muuta metsien kasvun tukeminen, mitä nopeammin ja enemmän saamme metsistä jalostettavaa niin talouden puörät pyörivät. Ja saadaan myös nuo c ja d ja myös e kohta paremmin hoitoon.

Pää pois turpeesta! Turpeen energiakäytöstä luopuminen toisi merkittävän osan hallituksen edessä olevista hiilioksidipäästöjen vähennyksestä. Lisäksi turvesoilla on merkittävä ympäristöarvo. Eikö järkivihreys sisällä näitä arvoja?

Ilmastorahastoon kerätään rahat veroina , eläkkeen verotus nousi 2 prosenttia , polttoaineen hinta nousee elokuussa, auton käyttövero dieselin nousi hurjasti vuoden alusta ! Pelkkää raippaa annetaan nyt kansalle , nuoret ministerit luulevat että raha otetaan seinästä , se raha otetaan keskiluokalta ! On vaarallista verottaa kansa kuiviin 🙁

Pistän toivoni tuommoiseen rahastoon, koska muut tulevat kurittamaan tavallista kuluttajaa ja fossiilisia ei korvata millään kokonaisegologisella ja kestävällä ratkaisulla. Jospa rahasto siis osaa laskea oikein elinkaari-ilmastorasitteen!!!

Tero Möttönen

Näköjään ainakin maatalouden energiaveron palautus ollaan poistamassa vaikka miten selitetään ettei tavallinen suomalainen joudu maksajaksi. Nähtävästi me maatalousyrittäjät emme siis ole tavallisia? Eihän tuo nyt iso raha ole ollut ja verotettavaa tuloa sekin mutta kuitenkin. =/

Tapio Torikka