Alueellinen eriytyminen

Keskusta talot ja maisema yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Osallistu ja vaikuta / Viikon kysymys / Alueellinen eriytyminen

Taustaa:

Viikon kysymys koskee alueellista eriytymistä ja eriarvoistumista omassa elinympäristössäsi kuten kotikunnassasi, kotiseudullasi tai kotikaupunginosassasi.

Jos vastaat kyllä, niin kerro kommenttikentässä minkälaista eriytyminen on ollut.
    Kommentit ovat Keskustalle tärkeää taustatietoa politiikan ja vaikuttamisen valmistelulle.

Kysymys ja vastaukset:

Oletko kokenut alueellista eriytymistä ja eriarvoistumista omassa elinympäristössäsi kuten kotikunnassasi, kotiseudullasi tai kotikaupunginosassasi?

a) kyllä 72,22%
    b) ei 27,78%
    c) en osaa sanoa 0%

Alueellinen eriytyminen viikon kysymys.jpg

Kommentit:

Kotikaupungissa on vahva tahtotila lakkauttaa terveet ja hyvät kyläkoulut ja keskittää oppilaat suuriin laitoksiin. Lisäksi kotikaupunkini sairaalaa ajetaan pala palalta alas. 6 vuotta sitten lopetettiin synnytykset ja viime vuonna leikkaukset.
Lea

Junaliikenne ei palvele edes opiskelijoita tai työssä käyviä ihmisiä maaseudulta kaupunkiin (Oulujokivarren kunnista Ouluun). Maaseudun kiinteistöjen arvo on olematon.
Maija P

Kouvolassa on maahanmuuttajat vallanneet terveyskeskukset, lapset äiteineen miltei vakiasiakkaita . Kouvola aikoo ottaa jatkossa lisää maahanmuuttajia ansaitakseen tukirahoja. Kadulla ne eivät väistä vastaantulijaa ja koiria miltei sylkevät. Tänne maaseutukaupunkeihin maahanmuuttajia ei kaivata, muutenkin työttömyys vaivaa. Jos niitä otetaan kaikesta huolimatta, niin pitäkää ne Helsingissä! Kiitos! LÄHTEKÄÄ KESKUSTA ÄKKIÄ HALLITUKSESTA, MUUTEN ME EI TEITÄ ÄÄNESTETÄ!
Meerja Tihula

Kyläkouluilta voi puuttua esikoulu tai sen jälkeinen varhaiskasvatus, joten esioppilaat joutuvat kulkemaan todella pitkiä koulumatkoja keskustaan. Se asettaa oppilaat ja perheetkin epätasa-arvoiseen asemaan, aiheuttaa väsymystä ennen kaikkea lapselle, mutta myös perheelle. Esikouluvuosi päiväkodin jälkeen muutenkin eri koulussa kuin tulevassa koulussa saattaa herkemmälle lapselle tuottaa ongelmia.

Maaseudun tiet heikkokuntoisia hiekkateitä, katuvalot puuttuvat, autoilijoille raippaa ja veronkorotuksia ja autot ovat kuitenkin ainoita liikkumisvälineitä maalla ja pienissä kaupungeissakin ! Ei kaikkia ihmisiä saa pakottaa kerrostaloon ja maksaa niittenkin rakentaminen , eikä betonirakentaminen mikään ilmastoteko ole. Lapissa lääkäriin satojen kilometrien matkat ja ambulansseja taitaa olla pari vuorossa päivystämässä, täällä etelässä itketään jos joutuu odottamaan tunnin päivystyksessä. Puhtaan ruuan tuottajia mollataan ja peloitellaan kansaa lihan syönnillä , ei muita elinkeinon harjoittajia kohdella kaltoin ja väheksyvästi. Itse asun Raisiossa omakotitalossa , mutta kyseiset seikat valtakunnan tasolla harmittavat 🙁

Seinäjoen kaupungin keskustalaiset puhuvat siitä, että maakunnan ja Seinäjoen täytyy puhaltaa samaan hiileen. Maakunnasta ei saisi kuulua soraääniä Seinäjoen kehittämistoimien kohdalla. Ympäristökuntia kuulemma auttaa kun keskuskaupunki kehittyy vetovoimaiseksi. En kuitenkaan osaa hahmottaa miten kotikuntani Kauhava hyötyy siitä, että muutaman viimeisen vuoden aikana meiltä lähti suurten yritysten mukana n. 700 työpaikkaa. Sillä on iso merkitys taloudellisesti ja imagon kannalta. Kyseenalaisin perustein Kauhavalta vietiin Lentosotakoulu Tikkakoski -Jyväskylään. Finn Power lähti Seinäjoelle. Samaa kokevat muutkin kasvukeskuksien ympäristökunnat ympäri maata. Tällainen lähialueen keskittymiskehitys on samankaltainen ilmiö valtakunnallisen keskittymisen kanssa. Se vie ääniä Keskustalta. Tähän pitäisi löytää konkreettisia lääkkeitä. Ei riitä, että kasvukeskuksien keskustapäättäjät hokevat, että ympäristökunnissa pitäisi olla tyytyväisiä näiden menestyksen vuoksi. Vastavuoroisuutta on haettava suurennuslasilla, koska markkinatalouden lait ohjaavat kehitystä. Miten on mahdollista, että
Lentosotakoulu siirrettiin Jyväskylään, vaikka mitkään taloudelliset tunnusluvut eivät tähän oikeuttaneet? Tässä jos missä, olisi Keskustalla ollut näytön paikka. Keskusta ja Perussuomalaiset ovat keskittämistä vastaan . Jälkimmäisten ääni kuuluu, Keskustalta puuttuvat sekä ääni että konkreettiset näytöt.
Ilpo Pernaa

Lapissa jylläävät firmat maailmalta tai pääkaupunkiseudulta maakunnan resurddien jalostuksessa. Verotulot valuvat ulos maasta tai etelään. Alueiden kehittäminen ja koko maan asukkaiden yhdenvertainen kohtelu ei toimi.

Eikö Keskusta aio tehdä mitään maaseudun "pakkoautioittamiselle"?? Mikäli demarit saa rauhassa elää vihreää unelmaansa Marinin johdalla vihreiden kanssa ei tavalliselle palkka riitä työmatkojen polttoainekulujen jälkeen enää elämiseen. Toisaalta pienen maatilan (vaatii palkkatyön kaupungissa lisäksi) markkina-arvo on niin pieni että kaupungista ei sillä rahalla saa edes kohtuullista kerrostalolokeroa jossain lähiössä. Kuitenkin Sumen omavaraisuus tarvitsee kotimaista maaseudun tuotantoa. Onko tullut aika että nuori keskustajohto hylkää maaseudun ja Perussuomalaiset ovat viimeinen oljenkorsi maaseudun asukkaalle???
Ihmiset pelkäävät toisiaan eivätkä uskalla olla keskenään tekemisissä. Syntyy turhaa pelkoa ja kyräilyä toisia kohtaan.
Pienistä kunnista kuten kotikuntani on vietiin kaikki valtion palvelut.Joukkoliikennettä ei ole,tiestö surkeassa kunnossa.Kiinteistöveroja maksetaan sivukylillä yhtäpaljon kun taajamassa mutta mitään sillä ei saa.

Kun Joutsenon ja lappeenrannan kuntaliitos toteutettiin vastoin kuntalaisten ( 75% vastusti) tahtoa Lappeenranta lupasi, että palvelut säilyy. Vuoden kuluttua alkoi alasajo, pieniä kouluja lakkautetaan, lukio jo vietiin. Talvikunnossapito ei toimi, energiayhtiön pääomalla maksettiin Lappeenrannan velkoja, sähkön hinta on huimasti noussut, nyt rakennetaan yksi suuri koulu kirkonkylälle ja kaikki loput pienet koulut ja päiväkodin keskitetään, tätä vois jatkaa vaikka kunka pitkään. Joten toivottavasti Keskusta ei esitä kuntaliitoksia missään vaiheessa!!!

Kun on kunta jossa on sekä asemakaavakaupunki että maaseutua niin maaseutu maksaa ja kuntakeskukseen rakennetaan seiniä ja kulutusjuhlaa. Maaseudun kiinteistöveroilla kustannetaan kaupungin kadut - maaseutu maksaa itse tiensä yksityisteinä.
Meillä Lahdessa se on näkynyt kuntaliitoksen jälkeen. Nastolan puolelta viedään kaikki palvelut ja sopimuksista ei olla pidetty kiinni Lahden puolelta.
Vesa-Matti Virtanen

Kaupungin hulevesimaksut on jyvitetty haja-asutusalueelle kiinteistöveron korotuksella. Jätevesimaksun alennuksella on kompensoitu kiinteistöveron nosto, mutta se ei kohdistu haja-asutusalueelle, vaan kunnallisen viemäröinnin osalle. Kaupunki lopettaa auraukset maaseudulla yksityisteiden osalta. Auraukset kallistuvat tiehoitokunnille ainakin alv osuuden verran, kun tiehoitokunnat eivät voi vähentää alv:a, kuten kaupunki voisi ostaessaan palvelun alihankintana. Yksityisteillä liikuvat kuitenkin kunnalliset koulukyyditykset, terveydenhuolto ja pelatustoimi sekä poliisi ja tiet ovat myös kaikkien käytettävissä.
Jari Karhu

Tiestöistä ei pidetä huolta niin kuin ennen ja se rikkoo jopa autoja. Työmatkakustannukset ovat nousseet, vaikka julkista liikennettä ei ole käytettävissä. Pakko vain hyväksyä tilanne ja se tuntuu epäoikeudenmukaisesti. Itse et pysty asiaan mitenkään vaikuttamaan.

Jämsän sairaalan leikkaustoiminnan alasajosuunnitelmat sote-valmistelun yhteydessä. 2015 alkanut Pihlajalinna -yhteistyö on parantanut jämsäläisten terveydenhuolto- ja erityissairaanhoitopalveluja. Toimiva leikkausosasto on pystynyt lyhentämään myös muiden kuntien leikkausjonoja. Palvelun laatu on ollut erittäin hyvä. Leikkaustoiminnan lopettaminen poistaisi alueelta suoraan lähes 100 tuikitarpeellista työpaikkaa ja vaarantaisi nykyterveyshuollon taloudellisen pohjan. Terveyspalvelujen yksisilmäinen keskittäminen syö maaseudun elinvoimaa 😢. Sama uhka koskee myös Keski-Suomen keskussairaalan palveluja, kun mm. syöpähoidot halutaan keskittää yliopistollisiin sairaaloihin.

Suomenkielinen kunta ruotsinkielisessä pohjanmaassa on eriarvoisessa asemassa.

Täällä Taivalkoskella ei ole tarpeeksi ammatillista koulutusta. Nuorten on pakko muuttaa muualle opiskelemaan. Vahvimmat selviävät opiskeluistaan , mutta eivät ikinä muuta takaisin kotikuntaansa. Osalle 16 vuotiaana saatu vapaus vanhempien valvonnasta on liikaa ja he ajautuvat työelämän ja yhteiskunnankin ulkopuolelle. Tämä on tuttua kaikissa väestöpakokunnissa. Ratkaisua ongelmaan minulla ei ole.
Kari Udd

Terveyspalveluiden saatavuus 4

Yhteistoiminta-alueilla ja maakunnan alueilla Keskustalaiset päättäjät vievät palveluita pois pienistä kunnista, eivätkä toimi sopimusten ja lähipalvelu periaatteiden mukaisesti. Keskustalaisena tämä vie pohjaa Keskusta aatteilta ja arvoilta.

Kuntien vaikean taloudellisen tilanteen vuoksi jopa isoimmissa eteläsuomen kunnissa palvelut keskittyvät ja häviävät rajaseuduilta.

Lähinnä julkisen sanan kautta ,synkät ennusteet luo vääriä mielikuvia maaseudusta,maalais järkee on kyllä tallella,myönteistä tiedottamista lisätä.

Poliisin lupapalvelut karannut omasta kaupungista 100km päähän toiseen maakuntaan. Keskustan saatava rähän muutos.

Kunnassa arvostetaan vain paljon verotuloja tuovia kuntalaisia.

Teitä ei aurata (uusi yksityistielaki), pankit eivät rahoita maataloutta, maatilan vakuusarvo pudotettiin 60sta 20 een prosenttiin,maataloustukien maksut siirrettiin 6 kuukautta. Ja kaikki tämä Keskustan johdolla???

Kajaanista ylös päin Pohjois-Lappiin asti tieverkko on surkeassa kunnossa niin kesällä ja varsinkin talvella. Syrjäkylien tien hoitoon ei anneta avustuksia vaan kaikki annetaan pääkaupunkiseudulle. Isot yritykset perustavat eteläsuomeen toimipisteen, pohjoisen ihmiset kärsivät työttömyydestä.