Politiikka- ja toimintapäivän ohjelma

(Muutosvarauksin)

Lauantai 8.2.2020 Sokos hotel Presidentti, Eteläinen Rautatiekatu 4, Helsinki

klo 8.30 – 10.00

• Ilmoittautuminen (ja aamukahvi sen etukäteen varanneille)

klo 10 – 11.15

• Politiikka- ja toimintapäivän avaus
    Luvassa muun muassa kurkistuksia päivän eri tilaisuuksiin sekä puheenjohtaja Katri Kulmunin puhe.

klo 11.30 – 12.45

• Kotona on paras – vai onko sittenkään
    Vanhustenhoitokeskustelua on hallinnut tehostetun palveluasumisen ja laitoshoidon henkilöstömitoitus. Mikä on vanhusten koti- ja omaishoidon kohtalo tässä 0,7 – keskustelussa? Hoidetaanko kotona tulevaisuudessa yhä huonokuntoisempia ikäihmisiä ja riittävätkö hoitajat? Keskustelemassa kotihoidon ja vanhustenhuollon asiantuntija Anna-Liisa Lyytinen, kansanedustaja Anu Vehviläinen, maalaislääkäri Tapani Kiminkinen.
    Keskustelun vetäjänä varapuheenjohtaja Hannakaisa Heikkinen

• Syyllistynyttä syömistä vai hyvän mielen ruokahetkiä?
    Pitääkö ruokapöydässäkin ilmastoahdistua? Voiko kotimaista possunkylkeä tai tuontihedelmää syödä hyvillä mielin? Voisiko ruokataistelussakin löytyä yhteinen kultainen keskitie? Ruuan tuotannon ja kuluttamisen tulevaisuudesta keskustelevat ministeri Jari Leppä ja maanviljelijä Tommi Hasu. Tilaisuuden vetää toimitusjohtaja Risto Lahti
    .

• SOTE lopultakin maaliin?
    Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistusta on valmisteltu vuosien ajan - yhtä heikoin tuloksin. Palveluja tarvitsevat ihmiset sekä kunta- ja maakuntapäättäjät odottavat ratkaisua malttamattomina. Olisiko nyt lopultakin aika? Soten tilannetta ja näkymiä arvioivat tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen, johtaja Tarja Myllärinen Kuntaliitosta sekä Kuopion kaupunginhallituksen puheenjohtaja Antti Kivelä. Keskustelun vetäjänä on sivistys- ja sosiaalipolitiikan asiantuntija Terhi Peltokorpi

• Kohti kuntavaaleja – klinikka

klo 12.45

• Lounas (sen etukäteen varanneille)

klo 13.45– 15.00

• Miten teemme Suomesta lapsiystävällisimmän maan?
    Lapsiystävällisen Suomen rakentaminen vaatii toimia yhteiskunnalta, työpaikoilta ja perheiltä itseltään. Aihetta avaavat johtaja Anna Rotkirch Väestöliitosta, TELAn toimitusjohtaja Suvi-Anne Siimes sekä Tasa-arvoasiain neuvottelukunnan puheenjohtaja Jirka Hakala. Keskustelua johdattaa eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli

•  Sisäilmaongelmat – miksi rakennukset sairastuvat?
    Kouluja ja toimistoja on jo suorastaan totuttu purkamaan juuri sisäilmaongelmien takia. Mikä ihme rakennuksia oikein riivaa, ja mitkä ovat ratkaisut parempaan rakentamiseen? Vastauksia tähän valottavat Rakennusteollisuudesta toimitusjohtaja Aleksi Randell, Terveet tilat 2028 -ohjelman hankejohtaja Katja Outinen sekä Hengitysliitosta arjen sisäilma-asiantuntija Kirsi Säkkinen. Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Petri Honkonen johtaa keskustelua.

• Metsäosaaminen
    Suomalaisen metsäosaamisen vienti, merkitys taloudelle sekä mahdollisuudet kestävän kehityksen ratkaisijana.

• Valtuustoryhmän työskentely – näkyvyyttä ja vaikuttavuutta  - klinikka

klo 15.15 – 16.30

• Ilmastonmuutos on tässä ja nyt - mitä me teemme?
    Pelastuuko ilmasto kielloilla, käskyillä ja lainsäädännöllä? Voiko vaateputiikissa pikamuotia penkova kuluttaja ulkoistaa ilmastovastuun yksinomaan poliitikoille? Mikä on yritysten vastuu? (Puhujat vahvistuvat viikon 3 aikana.) Keskustelua vetää viestintäpäällikkö Laura Ruohola

• Peruskoulua on uudistettu – lapsen etu edellä vai itse kehittämisen takia?
    Suomalaisen yhteiskunnan timanttimme peruskoulu on ollut uudistuksen kohteena, mitä on kuvattu myös myllerrykseksi ja sen on koettu olevan jo jopa liiallista. Keskustelussa punnitaan peruskoulun uudistumista ja tulevaisuutta. Keskustelijoina kansanedustaja, myös pienten lasten opettajana toiminut Jouni Ovaska,  sekä tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen. Keskustelun lankoja pitää käsissään rehtori Tarja Edry.

• Perhevapaauudistus – perheiden vai työllisyyden hyväksi?
    Perhevapaauudistuksesta keskustelevat EK:n työelämäasioiden johtaja Ilkka Oksala, kansanedustaja Annika Saarikko ja Lapsiperheiden etujärjestön puheenjohtaja, valtuutettu Roberta Fabritius. Keskustelun vetää Keskustanaisten varapuheenjohtaja Anna Sirkiä.

• Boostia viestintään – somen uusimmat tuulet – klinikka

klo 16.30-17.00

• kahvit (sen etukäteen varanneille)

klo 17.00-18.15

• Onko aluepolitiikan aika ohi?
    Tasapainoinen alueiden kehittyminen on sekä kaupunkien että maaseudun etu. Aluepolitiikassa on kyse tasa-arvosta. Yhtälön moninaisuutta avaavat MEP, Mauri Pekkarinen ja johtava asiantuntija, VTT Timo Aro. Tilaisuuden luotsaa puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen

•  Politiikka- ja toimintapäivän huipentaa Hovimuusikko Ilkka omalla musiikillisella show`llaan.