Keskustan podcast - Keskeltä & kovaa

Podcast 2 yläkuva 910x400px.jpg
Keskusta.fi / Osallistu ja vaikuta / Keskustan podcast

Keskustelua politiikasta, mutta joka kerta hieman eri twistillä. Keskustalaisittain ja välillä vähän vierestäkin. Kiinnostavia vieraita yhteiskunnan eri kulmilta. Tässä muutamia syitä, miksi kuuntelet meitä!

Etääntyneen vanhuuden yksinäisyys

Kevään 2020 olemme eläneet korona-aikaa, joka on ollut meille itse kullekin hyvin erikoista aikaa. Etenkin voisi väittää, että heille, jotka ovat kuuluneet ikäryhmään 70+. Onko yli terveiden ja hyväkuntoisten seitsenkymppisten ohjeistuksen mukainen etäännyttäminen koko yhteiskunnasta ollut oikea vai totaalisen väärä ratkaisu ja minkälaisia vaikutuksia asialla kenties on ollut ja tulee tulevaisuudessa olemaan. Keskustelemassa Keskustan perhevapaalla oleva kansanedustaja Annika Saarikko ja Eläkeliiton puheenjohtaja Raimo Ikonen.

Kahden metrin elämää

Kuka olisi kuuna päivänä osannut kuvitella meidän elävän kesän korvalla 2020 aikaa, jota kutsutaan uudeksi normaaliksi tai kahden metrin elämäksi? Uutta normaalia ja sen vaikutuksia entiseen normaaliin pohtimassa Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen.

Keskustan tehtävää etsimässä

Keskusta on poliittinen liike, jonka juuret lepäävät 114 vuoden päässä Maalaisliitossa. 114 vuotta historiaa ja silti joku puhuu tällä hetkellä ja etenkin viime vuoden eduskuntavaalien jälkeen sanaparista Tuntematon Keskusta. Miksi ihmeessä, kaikkihan nyt Keskustan tuntevat!

Tulevaisuutta tehdään kuitenkin nyt ja siinä tulevaisuudessa ei auta olla tuntematon. Pitääkö siis ottaa aktiivikäyttöön Santeri Alkio vai kääntyä niin liberaaliksi, että Alkiokin ihmettelisi. Keskustalaisuuden syvimmästä olemuksesta ja puolueen oikeutuksesta olemassaoloon vielä seuraavinakin satoina vuosina ovat keskustelemassa kirjailija ja keskustalaisuuteen syvemminkin tutustunut Juha Itkonen sekä puolueessa usean eri vuosikymmenen ajan vaikuttanut poliittinen asiantuntija Ilkka Miettinen. Keskustelua eteenpäin luotsaa puolueen viestintäpäällikkö Laura Ruohola.

***

Koronan keskellä ja keskeltä eteenpäin!

Elämme nykymuotoisen yhteiskuntamme haastavinta aikaa, päiviä, joita muokkaa näkymätön uhka, korona tai covid-19, viruksen molemmat nimet ovat käyneet tutuiksi. Jossain vaiheessa tämä kuitenkin loppuu ja elämäkin jatkuu, varmasti toisenlaisena kuin nyt ja haasteitakin riittää torjuttavaksi. Jollain lailla tekisi mieli kuitenkin uskoa, että tämän kaiken jälkeen ihmiskunnalla on poikkeuksellinen halu selvitä.

Miten selviämme tästä kriisistä, pääsiäisviikolla Keskustan podcast-vieraana eduskunnan puhemies, entinen pääministeri Matti Vanhanen. Keskustan Keskeltä ja Kovaa -podcastin juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.

Ruoka riittää koko Suomessa

Ruoka riittää koko Suomessa, siinä on lupaus, joka lohduttaa ankeassa koronatilanteessa. Mutta mitä kaikkea se tarkoittaa ja edellyttää? Keskustan Keskellä ja Kovaa podcastin vieraana maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä.

Keskustelun juontajana puolueen viestintäpäällikkö Laura Ruohola.

Aluepolitiikalla on tulevaisuus feat. Kulmuni & Moisio

Kylien, kuntien ja kaupunkien tulevaisuudesta eli koko Suomen tulevaisuudesta sekä aluepolitiikasta sen historiasta ja nykypäivästä keskustelemassa Keskustan puheenjohtaja, valtiovarainministeri Katri Kulmuni ja Helsingin yliopiston aluesuunnittelun- ja politiikan professori Sami Moisio. Podcastin juontaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.

***

Lapseton Suomi – Paras Suomi?

Lapsia syntyy liian vähän. Nuoret eivät enää halua perustaa perhettä, isovanhemmuus jää sekin haaveeksi yhä useammalle. Millainen yhteiskunta meistä on tulossa ilman liikennevaloissa vastaan tulevia päiväkotilaisten jonoja, ilman lasten hauskoja sutkautuksia. Mitä me olemme ilman lapsia, onko lapseton Suomi myös paras Suomi?

Dramaattisen aiheen äärellä perheasioissa profiloitunut kansanedustaja Eeva Kalli sekä muun muassa Isävuoro – Miehekäs selviytymisopas eroon – kirjastaan tunnettu media-alan ammattilainen Tuomas Rajala.
Keskustelua luotsaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.

***

Minkälainen Suomi on, jos sitä katsoo oikein vahvasti kulttuurisilmälasien läpi?

Arvostetaanko Suomessa kulttuuria ja mikäli vastaus on ei, niin miksi ei? Onko urheilu kulttuuria? Asiasta keskustelemassa tiede- ja kulttuuriministeri Hanna Kosonen sekä monessa mukana oleva luova johtaja, Parikkalan lahja suomalaiselle kulttuurielämälle Jani Halme.  Keskustelua luotsaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola. Tervetuloa mukaan!

Business Finland Forest ja ilmastonmuutos

Suurin osa suomalaisista ymmärtää, että ilmastonmuutos on tässä ja nyt – sen hidastamiseksi pitää tehdä toimia ja päätöksiä. Aikaa ei ole liikaa.

Metsä hiilinieluna on sanapari, joka nousee yhä useammin keskusteluihin niin kotimaassa kuin ulkomailla. Miten tähän liittyy Business Finland Forest ja millainen arvo on puurakentamisella?

Vuoden 2020 ensimmäisessä Keskeltä ja kovaa -podcastissa keskustelemassa ovat Keskustan kansanedustaja Hanna Huttunen sekä 4H-järjestön Suomen toimitusjohtaja Tomi Alakoski

Keskustelua luotsaa Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.

Joulu on Ovela!

Joulu on kerran vuodessa. Vai voisiko joulu olla itse asiassa joka päivä, kuunnellaanhan joululaulujakin jopa juhannuksena. Mitä joulu tarkoittaa perinteisesti, mitä modernisti ja onko kaikkien tapa jouluilla se oikea? Joulusta keskustelemassa vuoden viimeisessä podcastissamme Jouluradion toimituspäällikkö Riitta Kalliorinne ja Helsingin kaupunginmuseon tutkija, jouluspesialisti Jere Jäppinen.

Keskusta goes Kansanradio
Mikä mietityttää nyt, mikä menneessä ja mistä ammentaa tulevaisuuteen? Näitä asioita miettii moni keskustalainen ja siksi ajattelimme, että halusimme myös teidän ajatuksenne kuuluviin. Rantauduimme keikkastudion kanssa Keskustan puoluevaltuuston kokouspaikalle.

***

Tasa-arvon stereotypiat - ompeluseurat ja miessakit

Viikolla, jolloin vietetään naisten palkkapäivää, miesten viikkoa ja isänpäivää, on syytä puhua tasa-arvosta. Hakeutuvatko naiset luontaisesti matalapalkka-aloille, miksei miehillä ole oikeuksia erossa ja miksi all male panel on huono juttu mutta pelkkä naisista koostuva paneelikeskustelu aivan mahtava. Näistä ja paljon muusta muodostui syyskauden supermielenkiintoinen podcast-jakso.

Keskustelemassa ovat Suomen sosiaali ja terveys ry n erityisasiantuntija, 6/6 kollektiivin jäsen Kirsi Marttinen sekä Miessakit ry n kehittämis- ja koulutuspäällikkö Joonas Kekkonen. Juontajana Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola.

***

Maailmanrauha – jatkuva uhka vai kadotettu mahdollisuus

Maailmanrauha on aihe, joka puhuttaa aina. Se, että maailmassa, sen joka kolkassa, voisi elää turvallista arkea. Näin ei kuitenkaan ole, joka päivä kuulemme uusia uutisia sodista ja pakolaisvirroissa. On siis aika puhua maailmanrauhasta myös Keskusta-podcastissa. Keskustelemassa puolustusministeri Antti Kaikkonen ja Ulkopoliittisen instituutin ohjelmajohtaja Juha Jokela. Keskustelua juontaa toimittaja, Keskustan viestintäpäällikkö Laura Ruohola. Tiedoksi: Podcast-jakso nauhoitettiin tällä viikolla ennen presidenttien Putin ja Erdogan tapaamista.

Markkanen vs. Takatalo - Keskustanuorten pj-tentti

Keskustanuorille valitaan viikon päästä uusi puheenjohtaja.  Kuka hän on sitä, me emme vielä tiedä, mutta seuraavan puolen tunnin aikana annamme kahdelle ehdokkaalle mahdollisuuden kertoa, miksi juuri minä olisin paras. Keskustelemassa nuoret naiset Hanna Markkanen ja Henna Takatalo. Keskustelua luotsaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola.

***

Kuuntele tästä: Lapsia — ei tosiaan kiitos! Vai ehkä sittenkin...

Vauvakato Suomessa on poikkeuksellisen hurja. Nuoret aikuiset eivät enää mieti, milloin lapset hankitaan vaan pikemminkin sitä, hankitaanko lapsia ollenkaan. Tilanne on todella huolestuttava syntyvyyden entisessä mallimaassa.  Mitä voisimme tehdä, jotta lapsista jälleen tulisi palanen sekä ihanaa arkea että tulevaisuutta? Enemmän kuin ajankohtaisesta aiheesta keskustelemassa vauvalomalla oleva ministeri Annika Saarikko sekä Väestöliiton tutkimusprofessori Anna Rotkirch. Keskustelua luotsaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola.

***

Kuuntele tästä: "Voidaanko maailmanloppu vielä perua – Ilmastonmuutoksen ratkaisuja"

Jäätiköt sulavat, sademetsät palavat ja puhdas vesi loppuu - Ilmastonmuutos ahdistaa. Voisimmeko kuitenkin etsiä ratkaisuja emmekä vain syyllistää? Voidaanko maailmanloppu vielä perua? Tämän aiheen ympärillä, pitkin ja poikin kulkee keskustelu Keskustan podcastin Keskeltä ja kovaa ensimmäisessä jaksossa. Mukana pöydän äärellä Nuorten agenda 2030 -ryhmän agentti Aleksanteri Kekonen, entinen ympäristöministeri, valtiosihteeri Kimmo Tiilikainen sekä Teknologiateollisuuden kestävän kehityksen johtaja Helena Soimakallio. Keskustelua luotsaa Keskustan viestintäpäällikkö, toimittaja Laura Ruohola.