Seminaarin kuvaus

Kuva 4.jpg

Mitä meistä jää

Seminaarissa tunnetut yhteiskunnalliset vaikuttajat pohtivat tutkimustensa ja omakohtaisten kokemustensa kautta tiedon liikettä, sisältöä ja muuttumista ajassa.

Tietoon liittyy valintoja ja arvoja, jotka vaikuttavat siihen, minkälaista tietoa tuotamme ja jätämme jälkipolville. Some- ja digiaika mahdollistavat tiedon nopean liikkumisen, mutta liikkeen nopeus mahdollistaa entistä helpommin myös tahallisen väärinymmärryksen ja sen hyödyntämisen viestinnässä.

Kun vyöry on lähtenyt liikkeelle, ei tietoa pysty enää kontrolloimaan. Yleiseksi totuudeksi noussut tieto voi muuttua radikaalistikin, kun alkuperäiset ja asiaa lisää avaavat asiakirjat tulevat tutkittaviksi. Tieto muuttuu ja elää, kun uusia aineistoja tuodaan arkistoihin ja käyttökiellossa tai yksityishenkilöiden halussa olleet arkistot avautuvat.

Arkistoissa säilytettävä tieto on aina myös sen varassa, mitä yhteiskunnassa kulloinkin on katsottu säilyttämisen arvoiseksi ja mitä esimerkiksi yksityishenkilöt ovat halunneet jättää jälkeensä tai tuoda julki elinaikanansa.

Lisätietoja seminaarista
tutkija Niina Koskihaara