Keskustan ja maaseudun arkisto

mappi-Sivun-yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Etusivu

Tervetuloa

Keskustan ja maaseudun arkisto on keskustalaisen liikkeen keskusarkisto.
Arkiston kokoelmissa on aineistoa liikkeen syntyhetkestä nykypäivään.
KMA toivottaa kaikki historian ystävät, tutkijat ja muut tiedon tarvitsijat tervetulleiksi arkistoon.

Arkisto on avoinna arkisin
klo 9.00-15.30

Arkiston tehtävä

Keskustan ja maaseudun arkisto (KMA) on perustettu vuonna 1970, jota ennen arkistoa hoidettiin puolueen arkistotoimikunnan valvonnassa. KMA kuuluu valtionapua saaviin yksityisiin keskusarkistoihin. Arkiston palveluksessa työskentelee vakituisesti kolme henkilöä.

Arkiston tehtävänä on Maalaisliitto-Keskustapuolueen-Suomen Keskustan sekä sitä lähellä olevien järjestöjen, yhteisöjen ja yksityishenkilöiden arkistoaineistojen vastaanotto, järjestäminen, luettelointi ja pysyvä säilyttäminen sekä arkistojen tutkimuskäytön edistäminen. Lisäksi arkiston palveluihin kuuluvat mm. arkistonhoidon neuvonta ja koulutus. Toiminnallaan arkisto pyrkii edistämään Maalaisliitto-Keskustapuolueen-Suomen Keskustan ja suomalaisen politiikan tutkimusta.

KMA:lla on käytössään modernit toimistotilat ja lähes 200 neliön arkistomakasiini. Arkistossa on noin 800 arkistonmuodostajan aineistoja lähes 1500 hyllymetriä. Asiakirjojen lisäksi arkistolla on runsaasti muutakin aineistoa, esimerkiksi noin 1300 julistetta, 59 670 valokuvaa, 2 120 äänitettä ja 600 videota. Arkistojen luovutukset kartuttavat arkistoaineistoa vuosittain.
Arkiston uutisia

Arkisto on suljettuna 5. - 6.12.
Keskiviikkona 7.12. olemme auki jälleen normaalisti klo 9.00 - 15.30.

Erityisesti pitkämatkalaisten tutkijoiden osalta pyydetään ilmoittamaan etukäteen tulostaan arkistoon.

Patentti- ja rekisterihallitus poistaa rekisteristään toimimattomiksi tulkitut yhdistykset tammikuussa 2017.
Täältä löydät PRH:n poistomenettelyssä mukana olevien yhdistysten listan. Tarkista oman yhdistyksesi tilanne!
Keskustan ja maaseudun arkisto ottaa vastaan yhdistysrekisteristä poistettavien yhdistysten arkistoja.

Ota yhteyttä arkistomme henkilökuntaan mikäli sinulla on hallussasi rekisteristä poistettavan yhdistyksen arkistoa.

Arkiston ajankohtaisia asioita voi seurata myös Facebookissa ja Instagramissa

Taustayhteisöt

KMA on Keskustan ja maaseudun arkiston säätiön ylläpitämä arkisto, jonka hallituksen puheenjohtajana toimii VTT Tytti Isohookana-Asunmaa.

Arkiston keskeisimmät taustaorganisaatiot ja arkistonmuodostajat ovat:

Suomen Keskusta
Maaseudun Sivistysliitto
Suomen Keskustanuoret
Suomen Keskustanaiset

Muita tärkeitä yhteistyötahoja ja arkistonmuodostajia ovat:

Ajatuspaja e2
Keskustan eduskuntaryhmä