Samuel

Espoo
#suomenarvoisiatekoja

Kuka olen?

Olen Samuel Sylf, Espoon kaupungin tasa-arvotoimikunnassa. Kirjailija. Kirjoitan lähinnä englanniksi ja julkaisen mm. Apple Books:ssa. Kirjallisuus on vienyt eteenpäin audio-visuaalisille aloille.

Suomen arvoiset teemani

Vastuullisuus, sivistys, vapaus.
Nuorten harrastusmahdollisuuksien ja koulutuksen kehittäminen; sivistys. Harrastukset kohentavat valmiuksia elämään, luovat tukiverkkoja, ennaltaehkäisevät syrjäytymistä ja masentuneisuutta. Koulutus, työ, hyvinvointi lähelle toisiaan.
Perhe+arvot–meidän on helpotettava perheen perustamista opiskelijoille, ja rohkaistava perheellisyyteen sen eri muodoissa.
Yrittäjyyden arvostus; vastuullisuus ja vapaus. Meidän on avustettava mm. ensimmäisen työntekijän palkkausta. Pidetään talous nousujohteisena – puhtaasti ja luontoamme kunnioittaen.

Viherlaakson lukiolaisten vaalipaneeli – työ jatkuu

11.3.2019

Sain Viherlaakson lukion yhteiskuntaopin opettajalta suoran kutsun paneeliin. Oppilaita oli salin täydeltä, ja hauskaksi tämän paneelin teki se, että opiskelijoilla oli vihreät ja punaiset laput, joilla he saivat ottaa kantaa ehdokkaiden vastauksiin. No, he ottivat kantaa lähinnä nuoria koskeviin kysymyksiin. Kahteen minun vastaukseen koko sali näytti vihreää lappua. Kysymykset olivat: "mitä tekisin ensimmäisenä eduskunnassa?" ja "miten edistäisin nuorten opiskelijoiden asioita?" Kiitos palautteesta!

Tässä paneelissa meitä ehdokkaita oli neljä, joista olin ainoa miespuolinen. Paneeli oli kompakti ja jokaiseen kysymykseen ehti vastata pinta-raapaisua syvällisemmin. Paneeli alkoi kysymyksellä, "mitkä ovat fiilikset hallituksen erosta?" Ja tietysti minua pyydettiin vastaamaan ensimmäisenä.
Tästä on hyvä jatkaa! Meillä on parhaat eväät, rohkeus, uskallus ja tieto-taito viedä sote- ja maakuntauudistukset maaliin. Suomalaiset ansaitsevat kehittyneet palvelut. Olin noin kuukausi sitten Elinkeinoelämän (maalikone 2042) järjestämässä vaalitilaisuudessa musiikkitalossa, ja puolueettomat asiantuntijat näyttivät erittäin vakuuttavat arviot ja laskelmat, miten sote-uudistuksesta ihmiset tulevat hyötymään. Vastaavasti näytettiin laskelmia mm. huoltosuhteesta ja ikääntyvästä väestöstä; miten monen miljardin kustannukset olisivat edessä ihan lähitulevaisuudessa, jos uudistusta ei tehtäisi. Vielä silloin Elinkeinoelämän edustajat näkivät, että uudistukset saadaan maaliin.
Vastauksessani ensimmäiseen kysymykseen, minä korostin parlamentaarisen yhteistyön välttämättömyyttä ja vastuunkantoa. Tähdellisiä uudistuksia vastustavat ovat yhtä lailla vastuussa. Minun näkemykseni mukaan sote-uudistus oltaisiin saatu maaliin, jos siihen olisi löytynyt eduskuntatalosta aito tahto ja yhteistyön henki. Keskusta on ollut ensimmäisenä puolueena tekemässä sitä työtä, joka on odottanut liian pitkään tekijöitänsä. Tästä me jatkamme.

Etelä-Tapiolan lukio

6.3.2019

Kiitos Etelä-Tapiolan lukiolle hyväntuulisen vaalipaneelin järjestämisestä. Keskustelin oppilaiden ja opettajat kanssa vaalipaneelin jälkeen.
Lukio on tunnettu yhteiskunnallisesti aktiivisista nuorista, jotka seuraavat politiikkaa. Se paistoi heistä!

Samuel Somessa