Uusmaalaisille lapsille vähemän eineksiä ja enemmän paikallista ruokaa

Keskusta.fi / Uusimaa / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Uusmaalaisille lapsille vähemän eineksiä ja enemmän paikallista ruokaa
31.5.2017 10:38

Keskustan Uudenmaan piirin vuosikokouksen kannanotto

Keskustan Uudenmaan piirin vuosikokous

Kannanotto                                                                   Julkaisuvapaa heti

Uusmaalaisille lapsille vähemmän eineksiä ja enemmän paikallista ruokaa

Keskustan Uudenmaan piirin kevätkokous toteaa, että Uudenmaan kuntien on osaltaan edesautettava paikallista hyvinvointia ja kestävää kehitystä hankkimalla entistä suuremman osan kouluissa ja päiväkodeissa tarjottavasta ruoasta omasta tai lähikunnasta. Lihapullat ja lihamurekkeet tulee valmistaa itse, eikä tule ostaa valmiita eineksiä.

Monille lapsille kouluissa tarjottava ruoka kattaa merkittävän osan päivän ruokaympyrästä. Koulu ja päiväkotiruokailun terveydellinen vaikutus on suuri. Se mitä ruokaa lapsille tarjoillaan vaikuttaa lasten terveyteen ja jaksamiseen sekä taloudellisesti paikalliseen hyvinvointiin. Lapsille tarjottava ruoka on myös kannanotto ekologisiin, eettisiin sekä sosiaalisiin kysymyksiin.

Kuntaliiton tavoitteena onkin lähiruoan suhteen lisätä kuntapäättäjien tietoisuutta lähellä tuotetun, terveellisen ruoan suosimisesta ruokapalveluissa. Tavoitteena on myös taloudellisen kestävyyden lisääminen työllistämällä sekä tukemalla paikallisia elinkeinoja.

Paikallisesti tuotetut raaka-aineet ovat hieman kalliimpia kuin suurilta toimittajilta ostetut. Laatu korvaa kuitenkin usein määrän. Ruokailun kasvispitoisuutta on helppo lisätä. Myös kouluruoan hävikin pienentäminen kestävän kehityksen hengessä toimii jo nyt osana perusopetusta.  Lasten ruokailussa saa myös näkyä vuodenaikojen vaihtelu raaka-aineiden sesonkien mukaan sekä paikallinen ruokakulttuuri omine erikoisuuksineen.

Lähiruokaa laitoskeittiöissä? Onnistumisia sekä toimivia käytäntöjä löytyy ympäri Suomea. Esimerkiksi Sipoossa on siirrytty lähiruokaan siinä, missä mahdollista. Miksei tähän tai ainakin lähemmäksi tätä päästäisi Uudellamaallakin? Paikallisen ruoan suosiminen on asenne ja arvokysymys. Hankinnat voi tehdä esimerkiksi pienempinä kokonaisuuksina. Kysymys on tahdosta ja halusta kehittää toimivia malleja yhdessä päättäjien, ruokapalvelun, yrittäjien sekä asiakkaiden kesken.

Keskustan Uudenmaan piiri ry.

Piirin puheenjohtaja

Jasi Kuokkanen 050-5423703