Sekoitetaan sote ja itsehallinto!

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Sekoitetaan sote ja itsehallinto!
21.1.2016 12:05
Varsinais-Suomi vaakuna.jpg

Varsinais-Suomen keskustan piirihallitus on huolissaan tavasta, jolla maakunnallista sote-uudistusta ja maakunnallista itsehallintouudistusta johdetaan Varsinais-Suomessa. Suomen hallitus on päätynyt maakunnalliseen sote-ratkaisuun juuri siksi, että voisimme vähentää eri byrokraattisia hallinnon tasoja. Meillä on jo olemassa maakunnallisia organisaatioita. Miksi emme käyttäisi niitä hyödyksi, vaan luomme useita erillisiä valmistelijoita?

Itsehallintoalueiden kansanvaltaisuus turvataan suorilla kansanvaaleilla. Maakuntavaltuusto korvaa sairaanhuoltopiirin ja erityishuoltopiirin valtuustot. Lisäksi alueille tarvitaan omat lautakunnat. Joissain esityksissä on puhuttu, että alueille perustettaisiin pelkästään maakuntahallitus. Tämä antaisi liikaa valtaa virkamiesvalmistelulle.

Luottamushenkilöiden johtamat lautakunnat tarvitaan maakuntatasolle. Lautakunnat korvaisivat nykyiset sairaanhoitopiirin ja erityishuoltopiirin hallitukset ja aluepelastuslaitoksen lautakunnan. Luonnollisia lautakuntia olisivat esimerkiksi sosiaali- ja terveys-, aluepelastus- sekä aluekehittämisen lautakunnat.

Lisätietoja:

Jani Kurvinen,