Keskustan kuntavaalien tulos Etelä-Karjalassa

Keskusta.fi / Karjala / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan kuntavaalien tulos Etelä-Karjalassa
12.4.2017 21:00

Vuoden 2017 kuntavaalien jälkeen Keskusta on seitsemässä Etelä-Karjalan maalaiskunnassa suurin, Lappeenrannassa toiseksi suurin ja Imatralla neljänneksi suurin puolue.

Keskustan ehdokaslistat saivat yhteensä 14610 ääntä Etelä-Karjalassa ja Keskustan kannatus oli 24,0 prosenttia. Vaalituloksen myötä Keskustalla on yhteensä 95 valtuutettua vltuustokaudella 2017-2021 uusissa kunnan- ja kaupunginvaltuustoissa Etelä-Karjalassa.

Keskustan kannatus kasvoi eniten Lemillä (+8,9 prosenttiyksikköä). Lemistä tuli maakunnan keskustalaisin kunta  50,1 prosentin kannatuksella. Luumäellä Keskustan kannatus kasvoi 1,8 prosenttiyksikköä. Rautjärvellä kasvua vuoden 2012 tulokseen tuli 1,7 -, Savitaipaleella 1,5 - ja Lappeenrannassa 0,6 -prosenttiyksikköä. Taipalsaarella, Ruokolahdella ja Imatralla Keskustan kannatus kasvoi 0,1 prosenttiyksikköä. Parikkalassa Keskustan kannatus laski 3,3 prosenttiyksikköä.

Piirin puheenjohtaja Jouni Kemppi kiteytti maakunnassa vaalituloksen seuraavasti:

-Kiitoksia Keskustan 253 ehdokkaalle Etelä-Karjalassa, heidän läheisilleen ja tukijoukoille. Te kaikki teitte upean työn joka tiivistyi vaalipäivään kohti. Tavoitteenamme oli olla maakunnan suurin puolue kuntavaaleissa. Tuota tavoitetta emme nyt saavuttaneet. Tämän asian voimme korjata tammikuussa 2018 olevissa maakuntavaaleissa.