Keskustan Peräpohjolan piiri: VT21 ja E8 Simo- Oulu väli kunnostettava

Huolenpitäjäpinssi-yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Peräpohjola / Suomeksi / Uutiset ja tapahtumat / Uutisarkisto / Keskustan Peräpohjolan piiri: VT21 ja E8 Simo- Oulu väli kunnostettava
15.11.2014 15:32

Keskustan Peräpohjolan piiri vaatii valtatie 21:n sekä Simo-Oulu välin kunnostamista. Tornionlaakson läpi halkova tieosuus VT 21 on lähes 500 kilometriä pitkä eikä sen laajempaa kunnostamista ole useista lupauksista huolimatta toteutettu. Simo-Oulu välin kunnostaminen edesauttaisi Kemi-Tornio alueen vientiteollisuuden toimintaedellytyksiä. Simo-Oulu väli tarkoittaa noin 100 milj. € investointia ja Palojoensuu – Kilpisjärvi tieosuudella on noin 50 milj. € investointi tarve.

Nämä kansainväliset, vahvat teollisuuden ja matkailun tieosuudet ovat pullonkauloja liikennevirtojen osalta. Tieosuudet ovat paikoitellen hengenvaarallisia ja niillä tapahtuu jatkuvasti onnettomuuksia.

Keskustan Peräpohjolan piiri esittää myös selvitettäväksi tiemaksujen käyttöönottamista raskaan liikenteen osalta kansallisena sopimuksena Venäjän sekä Pohjoismaiden kesken.

Pohjoisen valtateiden kunnostaminen olisi alueellisesti mittava investointi- ja työllistämishanke. Tieosuuksien kunnostamiset sopivat erinomaisesti myös valtiovarainministeri Antti Rinteen peräänkuuluttamiin elvyttäviin infrahankkeisiin. Simo-Oulu välin investointitarve on esimerkiksi 100 miljoonaa euroa.

Peräpohjolan Keskusta peräänkuuluttaa valtiovallalta pikaista suunnanmuutosta kansallisen tiepolitiikan suhteen. On ennenkuulumatonta, että valtio leikkaa pelkästään perusväylänpidosta ensi vuonna 80 miljoonaa euroa. Tämä ei ole koko Suomen kehittämistä, eikä alueista ja sen asukkaista huolenpitämistä, piirijärjestö linjaa syyskokouksessaan.

Peräpohjolan Keskusta nimesi eduskuntavaaliehdokkaikseen Katri Kulmunin Torniosta, Mikko Kärnän Enontekiöltä, Sauli Martimon Simosta, Simo Rundgrenin Kolarista sekä Paavo Väyrysen Keminmaasta. Peräpohjolan piiri täydentää ehdokaslistaansa kuudennella ehdokkaalla myöhemmin syksyllä.

Vuonna 2015 Keskustan Peräpohjolan piirihallitukseen tuli valituksi: Puheenjohtajaksi Pekka Pelttari Torniosta, varapuheenjohtajiksi Pirjo Jurva Tervolasta ja Teija Kannala Ylitorniolta. Muut piirihallituksen jäsenet: Henri Kivelä Kemistä, Sirpa Uusitalo Keminmaasta, Kosti Hietala Muoniosta, Tarja Leskinen ja Reijo Nurmela Simosta, Katri Kulmuni ja Minna Tarkka Torniosta, Sari Keskitalo Enontekiöltä, Eila Havela ja Jani Leppäjärvi Pellosta, Jorma Törmänen Ylitorniolta ja Jaakko Tiensuu Kolarista.

Lisätiedot:

Puheenjohtaja Pekka Pelttari