Keski-Pohjanmaan Keskustanuoret: tiiviimpää yhteistyötä lukiokoulutukseen

Keskusta.fi / Keski-Pohjanmaa / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Keski-Pohjanmaan Keskustanuoret: tiiviimpää yhteistyötä lukiokoulutukseen
18.11.2014 11:14

Suomalainen koulutuspolitiikka on ollut kuluneen hallituskauden ajan tuuliajolla. Näköalaton leikkauspolitiikka sekä härkäpäinen pyrkimys pienten yksiköiden alasajoon on luonut mustan pilven koko Suomen ja myös keskipohjalaisen lukiokoulutuksen ylle. Keski-Pohjanmaan Keskustanuorten syyskokous vaatii pitkänäköistä ja kestävämpää koulutuspolitiikkaa. Etenkin lukiokoulutus vaatii uudistuakseen myös rakenteellisia uudistuksia.

”Lukiokoulutus ei ole onnistunut uudistumaan siten, että se vastaisi riittävän hyvin nykypäivän ja tulevaisuuden haasteisiin. Lukio on vetovoimaisuudessaan jäänyt ammatillisen koulutuksen jalkoihin, kun resursseja ei ole haluttu kuluneella hallituskaudella turvata. Jatkuva epävarmuus on estänyt pitkäjänteistä kehitystyötä, ja lukiot joutuvat ponnistelemaan miltei omillaan”, tilannetta kuvailee piirin vastavalittu puheenjohtaja Hannes Torppa Vetelistä.

Lukio on kohtaamassa rakenteellisia uudistuksia sekä rahoituksen että järjestämislupien osalta. Näiden uudistusten esitykset ovat tällä hetkellä lähteneet hallituksen esityksinä eduskunnalle ja päätökset pyritään tekemään vielä tällä hallituskaudella, luultavasti jo parin kuukauden sisällä. Rahoitusuudistuksessa esitetään esimerkiksi pienten lukioiden lisä vaihdettavaksi saavutettavuuslisäksi. Sen lisäksi neljännen vuoden opiskelijoiden perusrahoitusosuus tultaisiin poistamaan ja erityistehtävälisä tulisi puolittumaan.
 Järjestäjäverkkouudistuksessa pyritään myös pienentämään kustannuksia säilyttämällä laadukas ja kattava lukiokenttä. Tarkoitus on siis pienentää järjestäjien määrää, mikä ei ole sama asia kuin toimipisteiden lakkauttaminen.

Poliittisen realismin nimissä Keski-Pohjanmaan Keskustanuoret esittävät, että laadukkaan lukiokoulutuksen turvaamiseksi ja toimipisteiden säilyttämiseksi maakunnan lukiokoulutus koottaisiin samojen järjestäjien alle esimerkiksi Perhonjokilaakson lukio -mallilla, jossa Kaustisen, Vetelin ja Perhon lukiot tuotaisiin saman järjestäjän alle. Uusia järjestämislupia haettaessa 2015 on mahdollisuus, että yksikään ei lupaa tule saamaan, jos kaikki hakevat lupiaan yksinään. Koulutusten perustehtävät säilytettäisiin erillään, mutta yhteistyön avulla voitaisiin saavuttaa kireässä rahoitustilanteessa kustannussäästöjä sekä parantaa koulutuksen laatua.

”Lukiokoulutuksen kokoaminen saman järjestäjän alle mahdollistaisi pienten lukioiden säilymisen myös tulevaisuudessa, kun kehitystyö ja hallinto saisivat uutta voimaa yhteistyöstä. Lukioiden opettajat ja rehtorit joutuvat nykyisellään kantamaan vastuuta opetuksestaan liian yksin. On otettava rohkea loikka lukioiden uudistamiseksi!” Torppa linjaa.