Kellokosken sairaalan jatkon varmistaminen on tärkeää

Keskusta.fi / Uusimaa / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Kellokosken sairaalan jatkon varmistaminen on tärkeää
2.9.2015 6:00

Kannanotto 1.9.2015 Keskustan Uudenmaan piirin piirihallitus: Kellokosken sairaalan jatkon varmistaminen on tärkeää Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä (HUS) on syksyllä edessä päätös Kellokosken psykiatrisen sairaalan tulevaisuudesta. Keskustan Uudenmaan piirin mielestä on tärkeää, että sairaala jatkaa toimintaansa Tuusulan Kellokoskella.

Kellokosken sairaalan jatkon varmistaminen on tärkeää

Kellokosken sairaalan satavuotista perinnettä, osaamista ja uraauurtavaa kehitystyötä ei pidä romuttaa. Sairaala on pidetty ja haluttu sekä potilaiden, henkilökunnan että myös kyläyhteisön puolesta. Jos sairaalan toiminnot siirretään muualle, ei ole takeita siitä, että vastaavaa yhteisöllisyyttä löytyy muualta. Sairaala sijaitsee joen rannalla rauhallisella ja luonnonläheisellä paikalla, ja alueella on hyvät puitteet erilaiselle kuntouttavalle toiminnalle. Näillä asioilla on iso merkitys myös potilaiden kuntoutumisen kannalta.

Kellokoski on sijainniltaan hyvä keskeisellä Uudellamaalla, jolloin sen on helppo palvella koko sairaanhoitopiirin tarpeita.

Lakkautusta on perusteltu myös avohoidon lisääntymisellä. Vaikka näin onkin, selvää on, ettei kaikkia potilaita voida siirtää avohoitoon. Sairaalapaikoille ja osaamiskeskukselle on tarvetta tulevaisuudessakin. Keskustan Uudenmaan piiri odottaa, että HUS tekee asiassa vastuullisen ratkaisun, jolla turvataan sairaalan jatko Kellokoskella.

Lisätietoja: piirin puheenjohtaja Eero Lankia, p. 050-5871630