Keskusta.fi / Ajankohtaista / Uutiset / Hallituspuolueiden eduskuntaryhmien puheenjohtajien yhteiskannanotto: Sotessa ratkaisujen aika - kesätauolle ei asiaa, ennen kuin päätökset on tehty
7.5.2018 17:10
Keskusta-apila-uutiskuva.jpg

Yli kymmenen vuotta eri muodoissa tehty sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus on viimeinkin kalkkiviivoilla, ja maali näkyy jo. Uudistukseen liittyvät lakiesitykset ovat suurelta osin olleet eduskunnan käsittelyssä jo viime vuodesta, ja niihin on ollut aikaa perehtyä. Viimeisiltä osin asiantuntijakuulemiset ovat käynnissä. Myös valmistelu maakunnissa on pitkällä, ja eduskunnan päätöksiä odotetaan.

Pidämme tärkeänä, että eduskunnan kaikki asianosaiset valiokunnat tekevät nyt kaiken voitavansa, jotta uudistus saadaan vietyä viivytyksittä, mutta asiallisesti ja huolellisesti läpi. Joissain valiokunnissa tämä varmasti tarkoittaa ylimääräisiä ja pitkiä kokouksia.

Lähdemme siitä, että eduskunta on nyt koolla niin kauan, että tarvittavat ratkaisut saadaan tehtyä. Kesätauolle ei ole asiaa, ennen kuin päätökset suomalaisten hyväksi on tehty.

Uudistus tarvitaan, jotta sujuvat ja tasa-arvoiset palvelut saadaan turvattua koko maassa.