Keskusta Euroopassa

Suomen-ja-eun-lippu-yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Politiikka / Keskusta Euroopassa

Keskusta Euroopassa

Keskustalainen Eurooppa-politiikka on vastuullista ja ihmisläheistä. Euroopan unioni on Keskustalle ennen kaikkea ihmisyyden, rauhan ja vakauden alue.

Keskustan mepit>>

Käytännönläheisellä yhteistyöllä eteenpäin

Eurooppalaista yhteistyötä on tehtävä käytännönläheisesti, olennaiseen keskittyen. Unionin pitää olla suuri suurissa ja pieni pienissä asioissa. Päätökset on tehtävä työnjaon mukaisesta oikealla tasolla: paikalliset asiat paikallisesti ja suuret linjat EU:ssa.  Kaikkien jäsenmaiden on noudatettava määrätietoista talouspolitiikkaa, huolehdittava kilpailukyvystään ja vastattava itse omista veloistaan. Byrokratiatalkoot tarvitaan niin kotimaassa kuin EU:ssa.

Meidän on jatkettava rakentavan vaikuttamisen linjaa ja huolehdittava määrätietoisella otteella kansallisista eduistamme esimerkiksi maatalouspolitiikassa sekä rakennerahasto- ja aluepoliittisissa ratkaisuissa.

Lue Keskustan 2014 eurovaaliohjelma kokonaisuudessaan>>

ALDE - Euroopan liberaalidemokraattinen puolue

Keskusta on jäsenenä Euroopan liberaalidemokraattisen puolueessa ALDE:ssa (Alliance for Liberals and Democrats for Europe Party). Puolueeseen kuuluu 57 jäsenpuoluetta ympäri Eurooppaa.

ALDE muodostaa yhdessä Euroopan demokraattisen puolueen kanssa Euroopan parlamentin kolmanneksi suurimman ryhmän. Suomesta valituista europarlamentaarikoista ryhmään kuuluvat keskustan sekä ruotsalaisen kansanpuolueen edustajat. Suomen mepit>>

ALDE:n politiittisissa linjauksissa painotetaan vihreän talouden merkitystä, kestävää kasvua, työllisyyttä, hallinnon avoimuutta ja tehokkuutta sekä läheisyysperiaatetta.

Liberal International

Keskusta on mukana myös liberaalipuolueiden kansainvälisen kattojärjestön, LI:n (Liberal International) toiminnassa. Lisää tietoa LI:stä löydät alla olevasta linkistä.
Liberal International>>