Turinailta 21.3.2014 - Annika Saarikko

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Kunnat / Uusikaupunki / Uutiset ja tapahtumat / Turinailta 21.3.2014 - Annika Saarikko

Perjantai 21.3.2014 klo 18.30 Turinatuokio Vahterussalilla

Mukana keskustelussa on kansanedustaja Annika Saarikko.

Annikan kirjoitus Sote-sekoilu ja sairanhoitopiirin strategia julkaistiin mm. Uudenkaupungin sanomissa lauantaina 15.3.2014.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sote-sekoilu ja sairaanhoitopiirin strategia

Kataisen hallitus sai viime vuoden toukokuussa Petteri Orpon (kok.) johdolla lopultakin aikaan poliittisen yhteisymmärryksen siitä, miten sosiaali- ja terveyspalvelut tässä maassa pitäisi järjestää. Mutta kuinkas sitten kävikään?

Nyt, vajaa vuosi myöhemmin pääministeri arvelee iltauutisissa, että hallituksen malli saattaa sisältää paljon ongelmia ja perustuslain näkökulmasta ylivoimaisia esteitä. Että voipi olla niin, että koko homma pitää laittaa vielä kerran uusiksi. Ja että ratkaisu on – taas kerran – ihan lähellä. Ja sitten tulee varmasti hyvä. Niin kuin aina ennenkin on pitänyt tulla. Moni muu tiesi vastuukuntamallin ongelmat jo paljon ennen kuin pääministeri niitä myönsi.

Katainen lausui arvelunsa ja myönsi puolueensa Kokoomuksen jo valmistelevan uutta mallia samaan aikaan kun kunnat puolestaan lausuvat arvionsa nyt käsittelyssä olevasta lakiuudistuksesta virallisina valtuustojen tai kunnanhallitusten kannanottoina. Virkamiehet ja luottamushenkilöt ovat rustanneet papereita tällä hallituskaudella loputtoman paljon. Antaneet lausuntoja ja selvityksiä. Mitä niistä on seurannut? Toistaiseksi ei mitään. Kataisen hallituksen kunta- ja soteuudistus on kenties tämän maan historian kalleimpia ja samalla surkeimmin edenneitä jättihankkeita.

Se on sanottava, että ei sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden uudistaminen kenellekään mutkatonta olisi. Eikä se nyt ainakaan helpota, että hallituksessa on kuusi puoluetta sitä rakentelemassa. Ja vielä kun tähän uudistukseen sidottiin kiinteästi kunnianhimoinen – ja pakottava tavoite suurkuntien Suomesta, jää lopputulokseksi se, että kumpikaan tavoite ei oikein etene.

Ylivoimainen enemmistö suomalaisista pitää terveyspalveluja kaikkein tärkeimpänä osana hyvinvointiyhteiskuntaamme. Sairaalan vuoteella sitä muistaa, miksi veroja on kannattanut maksaa. Yhteisesti hyväksytty periaate maassamme on, että terveyspalvelut pitää olla saatavilla asuinpaikasta ja lompakon paksuudesta riippumatta.

Keskustan vaihtoehto uudistukselle on kotikunta-maakuntamalli.  Se tarkoittaa, että terveydenhuolto järjestettäisiin maakunnallisen hallinnon tasolla ja muut asiat hoidettaisiin kotikunnan hallinnossa kuten tähänkin asti. Lääkäripalvelut olisi saatavissa kotikunnassa.  Palveluiden järjestämisestä vain päätettäisiin leveämmillä harteilla.  Olemme yhä valmiit tarjoamaan sote-asiassa hallitukselle yhteistyön kättä.

Samanaikaisesti kun valtakunnallisesti hämmennetään sote-soppaa eikä kukaan tiedä, mitä seuraavaksi tapahtuu, laaditaan myös Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirissä strategiaa tuleville vuosille. Erikoiseksi tämän kaiken tekee se, että maan hallituksen linjaus näyttää nyt lähtevän siitä, että koko sairaanhoitopiirien verkosto lakkautetaan. Tee siinä sitten strategiaa, kun tulevaisuus on täydessä usvassa.

Varsinais-Suomessa liikkeellä on paljon poliittisia voimia, jotka kannattavat Uudenkaupungin, Loimaan ja Salon aluesairaaloiden palvelujen heikentämistä. Minusta linjaus on lyhytnäköinen ja kapeakatseinen. Vedotaan säästöihin, eikä niitä käy kiistäminen jos katsotaan vain sairaanhoitopiiriämme. Todellisuus on kuitenkin toinen. Joku maksaa laskun aina. Ja se joku on lopulta me samat veronmaksajat. Kustannukset vain siirtyvät paikasta toiseen, sairaanhoitopiiriltä Kelan matkakorvauskulujen paisuvaan sammioon. Ambulansseja vilisisi tiuhaan Uudenkaupungin ja Turun välillä.

Pidän ongelmallisena, että TYKS:n ongelmia ei puida reilusti auki. Keskittäminen ei tuo automaattisia säästöjä. Aluesairaalat, myös Uudessakaupungissa osaavat tehdä monet asiat suurta sairaalaa tehokkaammin.  Tosiasia kuitenkin on, että niitä säästöjäkin pitää sairaanhoitopiirin päättäjien nyt löytää. Sairaanhoitopiiri, jonka toiminnan kunnat maksavat, on maamme velkaisimpia. Mutta ratkaisuna ei voi olla vain aluesairaaloiden heikentäminen.

Muun muassa näistä asioista keskustelemme Keskustan tilaisuudessa Kalannissa Vahterussalissa perjantaina 21.3. klo 18.30.

Annika Saarikko
kansanedustaja