keskusta_banneri.jpg

Tervetuloa Sauvon Keskustaan!

Keskusta on Suomen suurin puolue, johon mahtuu monenlaisia ihmisiä. Yhteistä meille on, että välitämme ympäristöstä, kannatamme valinnanvapautta asumiseen ja lastenhoitoon ja haluamme kotimaassa kasvatettua turvallista ruokaa. Me edellytämme vakaata ja luotettavaa otetta niiltä, jotka vastaavat Suomen sisäisestä ja ulkoisesta turvallisuudesta.

Sauvo on noin 3000 asukkaallaan Turun seudun pienin kunta - yksi koko Varsinais-Suomen pienimmistä. Myös meille sauvolaisille yllä mainitut arvot ovat tärkeitä: Sauvon kunnanvaltuuston 21 valtuutetusta 10 on keskustalaisia. Tämän luottamuksen saavutimme uudelleen vuoden 2012 kunnallisvaaleissa ja sen johdosta meillä on sekä kunnanvaltuuston että kunnanhallituksen puheenjohtajuus.

Kunnallisvaaleihin 2012 lähdimme kunnan kattavimmalla ehdokaslistalla, valmiina jatkossakin kantamaan vastuuta siitä, että Sauvossa olisi kaikilla ihmisillä hyvät mahdollisuudet asua, työskennellä,  kasvattaa lapsia, saada terveydenhoitopalveluita ja nauttia harrastus- ja kulttuuritoiminnasta. Sanalla sanoen halusimme, että Sauvossa on jatkossakin onnellista elää.

Sauvon Keskustan äänisaalis kaudelle 2013-2016 kertoo siitä, että kuntalaiset luottavat meihin. Tutustu kuntapäättäjiimme ylläolevasta linkistä - ja ota rohkeasti yhteyttä, jos haluat tulla mukaan vireään toimintaamme!

Seuraa Sauvon Keskustaa myös Facebookissa!

Rajapyykkien siirtely ei tee rahaa

Sauvon Keskustan vuosikokouksen kannanotto 18.3.

Olemme kiinnostuksella lukeneet hallituksen ehdotuksen kuntarakennelaiksi. Vaikka hallituksen tahtotila suomalaisen maaseudun suhteen onkin luettavissa rivien välistä, olisi meidän Sauvon Keskustalaisten mielestä rehtiä toimintaa kirjoittaa nämä tavoitteet ihan avoimesti ulos.

On päivänselvää, että maantieteellisten rajojen siirtämisellä ei taloudellista tuottavuutta lisätä. Koska haluamme uskoa, että hallituksemme väkikin sen ymmärtää, täytyy rajojen siirtohimoa selittää muin tavoin. Kuntarajoja siirtämällä voidaan kasvattaa tulonsiirtoalueita, eli verotuotot esimerkiksi koko Suur-Turun alueelta sataisivat samaan laariin. Kun päätöksenteko samassa yhteydessä päästään myös keskittämään, ollaan jo hallituksen todellisten tavoitteiden jäljillä.

Jäljille pääsee myös tutustumalla jo toteutuneisiin kuntaliitoksiin, niiden taloudelliseen tilanteeseen. Pääsääntöisesti toteutuneet suurkunnat painivat suurten taloudellisten ongelmien kanssa niin kauan kuin kuntien laitamillakin on elämää. Kun on tehty riittävästi päätöksiä, jotka ohjaavat asumista keskuskuntaan, alkaa talous selkiintyä. Halvimmaksihan se tulee, kun kansa asuu ydinkeskustan kerrostaloissa - palvelut voi näppärästi rakentaa ihan siihen viereen, eikä kaiken maailman korpiteiden ylläpitoonkaan mene kunnan rahaa.

(Näin siis ainakin paperilla. Käytännössä asia ei edes ole niin yksinkertainen: suurten kaupunkien palvelutuotanto esimerkiksi terveyspuolella on varsin kallista. Palveluiden kustannustehokkuus kun ei nyt kerta kaikkiaan ole suoraan verrannollinen kuntien kokoon.)

Me Sauvon Keskustassa tulkitsemme hallituksen kuntarakenneuudistuksen perimmäiseksi päämääräksi koko Suomen asutuksen keskittämisen kaupunkeihin. Koska viihdymme maalla ja tiedämme kaltaisiamme muistakin maan kolkista, soisimme tämän tavoitteen myös tulevan ihan julkilausutuksi. Voisimme sitten vielä toistaiseksi demokratiana päättää, haluammeko tukea hallitusta, joka on heittänyt hanskat tiskiin todellisesti tasa-arvoisen maan ylläpitämisessä ja kehittämisessä.

Helppoa ei valinnanmahdollisuuksien arvostaminen ja vaaliminen ole. Haluamme kuitenkin Sauvon Keskustassa uskoa, että aidan matalimman kohdan etsiminen ei ole suomalaisen kansanluonteen perusominaisuus - ainakin me olemme valmiit tekemään lujasti töitä myös maantieteellisesti tasa-arvoisen Suomen eteen.