Kannatus- ja luottamuspaikkamaksut

Keskusta.fi / Uusimaa / Suomeksi / Kunnat / Hyvinkää / Kuntapäättäjät / Kannatus- ja luottamuspaikkamaksut

Kannatusmaksut ja luottamuspaikka maksut

Kunnallisten luottamushenkilöiden palkkioista menee ns. puolueveroa eli paikallisyhdistys perii jonkin sovitun prosenttiosuuden palkkiosta. Puolueveron merkitys puolueiden paikallisyhdistyksille on ratkaisevan suuri ja käytäntö tukee nimenomaan paikallista demokraattista järjestelmää. Kertyneitä varoja käytetään ehdokkaana olevien yhteisiin vaalimainoksiin ja puolueen vaalitilaisuuksiin, kuten esimerkiksi torikahvituksiin. Juuri paikallisen puolueveron avulla voidaan luoda puitteet toiminnalle ja vaalikampanjan tekemiselle.

Mikä on puoluevero?

Puoluevero on luottamushenkilöiden kokouspalkkioista perittävä maksu, jonka paikallisyhdistys perii jonkin sovitun prosenttiosuuden mukaisesti. Se ei perustu lakiin, mutta on pitkään jatkunut, vakiintunut käytäntö, jonka suurin osa luottamushenkilöistä on hyväksynyt.  Puolueveron suuruuden määrää puolueen kunnallisjärjestö. Suuruus vaihtelee suuresti kunnittain, samoin kun luottamushenkilöpalkkioiden suuruus vaihtelee kunnittain.

Hyvinkäällä kunnallisjärjestö perii luottamushenkilöiltä 20 % puolueveroa. Puolueveroa peritään kaupungin kokouspalkkioista, esim. valtuuston ja kaupunginhallituksen sekä lauta- ja johtokuntien.  Näistä kaupunki tilittää puolueveron suoraan puolueille niiltä luottamushenkilöiltä, jotka ovat antaneet valtuutuksen kaupungille periä luottamustoimesta puolueveron.

Lisäksi on luottamustoimia, joista ei suoraan peritä puolueveroa. Näistä luottamustoimista puolueveron voi vapaaehtoisesti maksaa Hyvinkään Keskustan kunnallisjärjestön tilille:
FI18 5062 0340 0056 30  (tai aikaisempi 506203-40005630 )