Lapinlahden Keskustanaiset

Keskustanaisten Lapinlahden yhdistys ry. on maaliskuun 2016 alusta toiminut itsenäisenä yhdistyksenä.
Lapinlahdella on toiminut Keskustanaisten jaosto  jo vuodesta 1954
alkaen. Toiminnan tarkoituksena on ollut aktivoida keskustalaisesti ajattelevia naisia osallistumaan kotiseutunsa kehittämiseen sekä  yhteiskunnalliseen osallistumiseen. Toiminta on kautta vuosikymmenten ollut vireää ja
monipuolista.

Uuden yhdistyksen johtokunnan puheenjohtajana toimii Elli Karppinen ja  sihteerinä Ritva Sonninen.  Muut johtokunnan jäsenet ovat Irene Heikkinen, Elisa Karppinen, Anna-Liisa Koistinen, Pia Kyyrö-Harju, Katri Lyyra, Liisa Pajuvuori, Sirpa Rissanen. Eeva Salminen sekä Sisko Väisänen.

Kuva 1, Mäkikylän koulu.jpg
Lapinlahden Keskustanaisten johtokunta vieraili 7.8.2014 Mäkikylän kodalla: Vakavista kuvausilmeistä huolimatta saimme nauttia iloisesta seurasta ja hyvistä tarjottavista vanhassa koulumiljöössä. —Kuvassa tak. vas. Irene Heikkinen, Katri Lyyra, Anneli Mantsinen, Sisko Väisänen, Aila Väisänen sekä Elli Karppinen, edessä Pia Kyyrö-Harju, Sirpa Rissanen, Anna-Liisa Koistinen ja Ritva Sonninen.

Kuva 2, Lapinlahden Aikataika.JPG

Lapinlahden kunnan kulttuuritapahtumaa, Aikataikaa, vietettiin 5.9.2014. Kuvassa ovat Pia, Elisa, Elli, Irene ja Ritva.

Kuva 3, 11.11.2014.jpg

Lapinlahden Keskustanaisten johtokunnassa 11.11.2014 kukitettiin seurakuntaneuvoston sekä yhteisen kirkkovaltuuston vaaleissa valituksi tulleita: Sirpa Rissanen ja Anna-Liisa Koistinen tulivat valituiksi seurakuntaneuvostoon ja Pia Kyyrö-Harju seurakuntaneuvostoon sekä yhteiseen kirkkovaltuustoon. Elisa Karppinen sai ruusun eläkkeelle siirtymisensä kunniaksi.

Kuva 4 Lapinlahden Keskustanaisten syyskokous.jpg

Lapinlahden Keskustanaisten syyskokouksessa 17.11.2014 kokousesitelmän piti kansanedustajaehdokas Hannakaisa Heikkinen. Tunnelma oli mukava. Juttu polveili terveydenhuollosta ulkopolitiikkaan. Kuulimme myös aivan uusia asioita pihattonavetoista, lypsyroboteista ja onnellisista lehmistä - mielenkiintoista tietoa maitopitäjän asukkaille.

Kuva 5, 2.2. 2015.JPG

Helmikuun alussa, 2.2.2015, Lapinlahden lukiolla vieraili puheenjohtaja Juha Sipilä sekä Suomen Keskustan Savo-Karjalan kansanedustajaehdokkaat. Tarjoilusta vastasivat Lapinlahden Keskustanaiset. Kuvassa vas. uusi puheenjohtajamme Elli Karppinen, Irene Heikkinen, uusi sihteerimme Ritva Sonninen sekä Elisa Karppinen.

Kuva 1.JPG

Lapinlahden Keskustanaisten 22.3. Kahvila Merjuskassa  kansanedustajaehdokkaille järjestämässä tilaisuudessa oli mukana myös Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja kansanedustaja Elsi Katainen Pielavedeltä.

kuva2.JPG

Keskustanaisia oli mukana myös 25.3. 2015 Lapinlahden lukiolla pidetyssä puolueen kunnallisjärjestön vuosikokouksessa. Kuvassa Sisko Väisänen, Irene Heikkinen ja Ritva Sonninen kuuntelevat tarkkaavaisina.

kuva3.JPG

Kunnallisjärjestön vuosikokouksessa puhetta pitivät mm. kansanedustajaehdokkaat Markku Rossi, Seppo Kääriäinen, Antti Kivelä sekä Rauli Albert.

IMG_2414.JPG

IMG_2415.JPG

Lapinlahden Keskustanaiset toivottavat hyvää kesää!
Kuvissa on menneillään jo pitkään perinteenä ollut juhannusaattoaamun muurinpohjalettujen paistotempaus Lapinlahden terveyskeskuksella.

1.JPG
Ylä-Savon Keskustanaisten 70-vuotisjuhlaa  ja Keskustaväen kirkkosunnuntaita vietettiin Lapinlahdella 27.9. 2015.   Juhlat olivat  tyylikkäät ja lämminhenkiset.  Juhlan juontajalla, Pia Kyyrö-Harjulla,  kaverina kuvassa Suomen Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Annika Saarikko ja Suomen Keskustanaisten puheenjohtaja, kansanedustaja  Elsi Katainen.

IMG_3996 – kopio (4).JPG
Juhlajumalanpalveluksessa Raamatun tekstin luki Lapinlahden Keskustanaisten puheenjohtaja, kunnanvaltuutettu Elli Karppinen.

IMG_5008 (5).JPG

IMG_5007 (9).JPG

Valoa, ei väkivaltaa. 25.11.2015 oli YK:n naisiin kohdistuvan väkivallan vastainen päivä.  Keskustanaiset olivat aktiivisesti mukana ajamassa hyvää asiaa. Lapinlahdella viestiä toivat ja kynttilöitä jakoivat Elli Karppinen, Ritva Sonninen ja Pia Kyyrö-Harju.

IMG_6382.JPG

Keskustanaisten Lapinlahden yhdistys ry. piti vuosikokouksensa 21.3.2016

Elisa ja Ritva.JPG

Elisa ja Ritva valmiina tehtävään

Lapinlahden Keskustanaisten juhannusaattoaamun muurinpohjalettu-tempaus on jo vuosikymmeniä vanha perinne, jolla halutaan  tuoda iloista  juhannusmieltä terveyskeskuksen vuodeosaston sekä vanhustentalojen asukkaille.
Juhannuksena 2016 terveyskeskukselle kokoontuivat Elli Karppinen, Ritva Sonninen, Elisa Karppinen, Katri Lyyra, Sirpa Rissanen sekä Pia Kyyrö-Harju. Aamupäivän uurastuksen tuloksena oli melkoinen määrä  maukkaita lettuja, joita osa asukkaista pääsi jo heti tuoreeltaan maistelemaan.

Elli.JPG

Elli-puheenjohtajan taidonnäyte

Irene.JPG

Irenen iloinen ilme kertoi, että mukavaa meillä oli!

Katri, Sirpa ja muut.JPG

Katri ja Sirpa arvioivat, joko lettu olisi valmis käännettäväksi.

Pia.JPG

Pia hoiti tilaisuuden kuvallisen dokumentoinnin, mutta pääsi myös lettupannun äärelle.