Keskusta Kaavilla

Keskusta.fi / Pohjois-Savo / Suomeksi / Kunnat / Kaavi / Keskusta Kaavilla

Keskusta Kaavilla

Kaavi, kaikkien ulottuvilla

Kaavi on n. 3500 asukkaan menestyvä maaseutukunta Koillis-Savossa. Kaavi ei havittele kaupunkistatusta, vaan kunta perustaa tulevan menestymisensä kehittyvän maaseutukunnan luomiin mahdollisuuksiin. Kunta perustettiin v. 1875. Kokonaispinta-ala on n. 772 km2, josta vesistöjä 99 km2. Keskustaajamaa sävyttää uudistettu kylänraitti, sekä upea näkymä Kaavinjärvelle.

Kaavin sijainti on hyvä. Kuopioon on matkaa n. 60 km ja mm. lentokenttä on vain 45 km etäisyydellä Kaavilta. Tiestö on hyvässä kunnossa. Teollisuus- ja asuinkäyttöön, kuin myös vapaa-ajan asumiseen sopivia tontteja on tarjolla. Kaavilla on myös rautatie.

Kaavi on kehittynyt 60-luvulta lähtien ripeästi, jolloin Luikonlahden kaivos aloitti toimintansa. Kaivostoiminnan loppuessa 80-luvulla, kunnassa tartuttiin elinkeinojen kehittämiseen vahvalla otteella. Tämän seurauksena Kaavilla on n. 300 teollista työpaikkaa. Tärkeimmät tuotantoalat alkutuotannon lisäksi ovat metalli- ja kaivannaisteollisuus, sekä muovi- ja puunjalostusteollisuus. Kaavin vahvuuksiin kuuluu myös vahva matkailuelinkeinojen kehittyminen. Kaavilla toimii menestyvä, myös kansainvälisesti tunnettu desing-mattokutomo. Kaavilla on myös löytymässä uusia mahdollisuuksia elinkeinojen kehittymiseen, koska Kaavin maaperästä on löytynyt lupaavia timanttiesiintymiä. Kaavin menestyminen teollisten työpaikkojen ja matkailuelinkeinojen luomisessa kertoo yrittäjäystävällisyydestä, realistisesta ajattelutavasta ja kyvystä nähdä maaseutukunnan mahdollisuudet.

Kaavin elinkeinojen, matkailuyritysten ja mm. nähtävyyksien tarkempi erittely löytyy Kaavin kunnan  nettisivuilta:  www.kaavi.fi.

Keskustan Kaavin kunnallisjärjestön toimihenkilöt vuodelle 2014

Puheenjohtaja Kirsti Toikka
kirsti.toikka@mestarimaalaus.fi

Varapuheenjohtaja: Jorma Räsänen