Puheenjohtajan palsta

Keskustalle kunta on ihmisten yhteistö

Koko Suomea, niin myös Kontiolahtea, on kuluvalla valtuustokaudella ravisteltu voimakkaasti.
Maahan muodostettiin viime eduskuntavaalien tuotoksena kokoomushallitus, mikä pitää sisällään niin oikeiston kuin vasemmiston. Tämän hallituskoalition voima ja toiminta perustuu siihen, että sieltä otetaan, missä hallituksen sisällä ei ole vastusta. Keskustan puuttuessa hallituksesta oli siis helppo määrittää sadat Suomen kunnat valtion maksumiehiksi. Hallitusohjelmaan kirjattu satojen miljoonien eurojen kuntien valtionosuuksien leikkaus saattaa kunnat täten kestämättömään tilanteeseen.

Eikä vain kunnat, vaan kaikki valtiovallan toimielimet kuntien sisällä joutuvat näiden leikkausten kohteiksi. Maan yli pyyhkäisi ennen näkemätön keskittämisen aalto, minkä seurauksena valtion virastojen hajasijoittaminen maakuntiin tyrehtyi ja maakunnissa olevien valtion eri laitosten lakkauttaminen ja lähes mielivaltainen yhdistäminen alkoi. Pahiten näitä järkiperusteita vailla olevien toimintojen kohteeksi joutuu Pohjois-Karjalassa Kontiolahti menettäessään varuskunnan.

Kaikesta tästä huolimatta Kontiolahti on jatkanut ja jatkaa tulevaisuudessakin kehittymistä ja menestystarinaansa. Kontiolahden menestyksen takeena on ollut Keskustan valtuutetut. Heidän määrätietoisella toiminnallaan yhteistyössä muiden puolueiden valtuutettujen ja kunnan virkamiesten kanssa, kunnan tasapuolinen kehittäminen on ollut mahdollista.

Tulevia haasteita

Kontiolahti on kasvanut ja täällä on rakennettu viimeiset kymmenet vuodet kiivaasti. Tämän seurauksena kunta on velkaantunut, mutta ei toivottomasti. Kuntatalouteen tulee kiinnittää suurta huomiota, mutta säästötoimia suunniteltaessa on kuitenkin huolehdittava, että yleiset ja yhtäläiset lähipalvelut turvataan. Toinen merkittävä haaste on sote-palveluiden yhdistäminen Joensuun kanssa vuoden 2013 alusta. Kuinka se onnistuu ja mitkä ovat kustannukset? Tuleeko todellisuudessa säästöä?

Haasteita luo myös hallituksen halu keskittää, byrokratisoida ja hävittää ihmisten lähidemokratia. Kunnista halutaan tehdä suuria laitoksia suuruuden ekonomiaan uskoen. Tämä ei ole Kontiolahden Keskustan vaihtoehto. Kontiolahdella on täydet mahdollisuudet selviytyä haasteistaan ilman kuntaliitoksiakin, sillä täytyy muistaa, että todellisuudessa pienemmissä yksiköissä toimitaan usein tehokkaammin ja motivoituneemmin, ja palveluiden tuottaminen on edullisempaa.

Seppo Toppi
Keskustan Kontiolahden kunnallisjärjestön pj.