Uutiset ja tapahtumat

Kokousuutisia

Kevatkokous2015.jpg

Kunnallisjärjestön syyskokous 2014

Pälkäneen kunnallisjärjestö kokoontui syyskokoukseen 29.12 2014. Pitkän rupeaman kunnallisjärjestön johdossa ansiokkaasti tehnyt Jukka Kittilä ilmoitti siirtyvänsä puheenjohtajan paikalta sivuun ja näin antavansa tilaa uudelle ja innokkaalle puheenjohtajalle.

Tällä kertaa puheenjohtajan pesti ei kuitenkaan mennyt kauaksi Niitty-Seppälän tilalta, kun vuosikokousväki valitsi tehtävään Mirva Kittilän.

Kiitokset Jukalle ja onnea Mirvalle puheenjohtajan tehtävässä.

Maailma muuttuu ja niin myös politiikka ja ehkä myös kunnallispolitiikka. Vaikka ihmisten tapaaminen kasvokkain ja heidän mielipiteidensä kuunteleminen onkin tärkeässä roolissa politiikassa, niin entistä vaikeampaa on saada ihmiset innostumaan ja kokontumaan yhteisten asioiden ääreen. Ihmisten ajan tahtovat viedä harrastukset ja muut aktiviteetit, jotka kilpailevat yhteiskunnallisten aktiviteettien kanssa hyvin ansiokkaasti, voittaen taistelun helposti 6-0.

Nyt tarvitaan uusia tapoja poliittiseen viestintään ja kommunikointiin ihmisten kanssa. Perinteisten tupailtojen on ehkä nyt parempi siirtyä sähköiseen muotoon. Välineitä kyllä on, mutta aineiston tekijöitä ei vielä ole riittävästi, eikä ihmisten tavoitettavuus ole tarpeeksi hyvällä tasolla

Pälkäneen keskustaväki kokoontui

Pälkäneen keskustaväki kokoontui 19.2.2014 Mikkolan navetalla päättämään alueen paikallisosastojen kohtalosta. Koska Pälkäneen alueella oli useita toimimattomia osastoja, päätettiin voimavarat yhdistää ja toiminta keskittää kahteen paikallisyhdistykseen.

Keskustan Luopioisten paikallisyhdistys ry toimii vanhan Luopioisten alueella ja Keskustan Pälkäneen paikallisyhdistys toimii vanhan Pälkäneen alueella. Yhdistyminen on osa Keskustan valtakunnallista organisaatiouudistusta, jossa jäsentiedot saatetaan ajan tasalle ja vähentyneet voimavarat saadaan keskitettyä.

Uutisia

Tuomo Sipilä on poissa

Niin arvaamaton on ihmisen elämänkulku ja nuoren kuolema vaikea ymmärtää. Äkillistä poislähtöä seuraa suuri suru, jonka vain aika ja usko elämään voi parantaa.

Voimia ja Jumalan siunausta Juhalle ja perheelle, sekä kaikille sukulaisille ja tuttaville.

Pälkäneen Keskusta

Sote-uudistus toteutuu edelleenkin keskustan mallin pohjalta

Sote-uudistus sekoilut ovat häirinneet kuntien toimintoja koko nykyisen hallituksen vallassaolon ajan. Onneksi järki voitti tunteen ja asia laitettiin tauolle.

Oppositiota on perinteisesti pidetty voimattomana, mutta tämä ratkaisu todistaa että maata voi hallita myös oppositiosta käsin, kun vain keinot on hallinnassa.

Tärkeintä uudistuksessa on pitkälle tulevaisuuteen ulottuvan hallintomallin luominen, jota ei jatkuvasti tarvitse olla säätämässä. Toinen tärkeä asia on tehokas hoitoketju, jossa taataan toimivat lähipalvelut kunnissa. Asiakas voi käydä kotikuntansa lääkärillä, ja saa tarvittaessa heti lähetteen jatkohoitoon, jota kunnan terveyskeskus ei voi tarjota.

Sote-uudistus poisti viimein useita vuosia kestäneen uhan kuntien hallinollisista pakkoliitoksista, joka olisikin ollut Suomen historiassa yksi mielivaltaisimmista teoista. On melko kestämätön tilanne, jos ministeritasolla tehtyjen esitysten oikeudellisia seuraamuksia joudutaan pohtimaan ja perustuslakia tulkitsemaan, tai jopa muuttamaan ministerin oikkujen mukaan.