Tälle sivulle poimitaan parhaita paloja puheista ja kirjoituksista.

Seppo Kääriäinen Suomenmaassa 17.3.2014

"Ongelmien alkujuuri on hänen mielestään laajalle levinneessä ”minä, minä, minä” -asenteessa, joka vaivaa puolueita ja etujärjestöjä.
Hänen mielestään nyt tarvitaan Suomen ja suomalaisten kääntämistä me-asentoon.
–Suomen ehompi tulevaisuus on rakennettavissa. Sillä on yksi välttämätön ehto: enemmän me, vähemmän minä."

Maaseudun Tulevaisuuden mielipidepalstalla 20.7.2009 on poimittu seuraavat Varsinais-Suomen kyläasiamiehen ajatukset:

" Paikallinen yhdistystoiminta kylä-ja kotiseutuyhdistyksistä urheiluseuroihin- ja kaikki siltä väliltä- on ennaltaehkäisevää hyvinvointityötä parhaasta päästä. Sen taloudellisuus, kannattavuus ja tuottavuus pitää ymmärtää, vaikka se ei aina oikein muunnu euroiksi. Tämä näkökulma olisi syytä pitää esillä myös niissä kunnissa, joissa esimerkiksi yhdistysten toimitilat tai toiminta-avustukset ovat potentiaalisia säästökohteita."

Aamulehden Kronikassa 7.6.2009 Jorma Pokkisen ajatuksia kuntien talousvaikeuksista:

" Pienet ideat ovat usein suurimpia. Tarkkanäköiset havainnot kantavat vaikean yli."
"Hienoinkaan tietotekniikka ei vaihda yhtään vaippaa. Etenkään, jos se ei toimi."

Verkkoapilan päätoimittaja Tuomas Koivuniemi kirjoitti blogissaan 22.12.2008 aiheesta "Kunnallista arvokeskustelua"

Vammaisten ja sairaiden asioissa ei euroa kannattaisi pitää ykköskonsulttina. Kuntaliitossa ja kuntien valtuustoissa tulisi muistaa, että esimerkiksi erikoissairaanhoidon ja vammaispalveluiden budjettimomenteilla olevien talouslukujen takaa löytyy ihminen – jonkun läheinen.

Uudet kunnanvaltuustot aloittavat työnsä tammikuussa. Toivon mukaan uusissa valtuustoissa puhutaan rahan ja talouskriisien lisäksi myös niistä arvokysymyksistä, jotka paikallista ja maakunnallista päätöksentekoa ohjaavat.

Eli onko kysymys rahasta vai arvoista?

Aira Samulin (81) kertoi ajatuksiaan vanhuudesta Maaseudun Tulevaisuuden haastattelussa 29.11.2008.

" Vanhuuden kodissa elää ihminen, joka rakastaa ja odottaa sinua tuomaan ruusukortin, kampaamaan hiukset ja viipymään vierellä. Sodan aikana oli liikekannallepano, kun isänmaa oli vaarassa. Nyt tarvitaan uusi liikekannallepano vanhusten puolesta."
" Ryhdy Mummi-kummiksi. Mene vanhuksen luo. Siitä saat itsekin iloa ja itsetuntoa."

Sosionomi Wilma Kröger (kesk) Kuopiosta on ottanut kantaa henkiseen pahoinvointiin, sen syihin ja seurauksiin.Mielipidekirjoitus julkaistiin Suomenmaa-lehdessä 19.9. 2008. Tähän on poimittu pieni pala Wilman ajatuksista.

"Pahoinvoiva kansa ei voi olla yhteiskunnalle tuottava. Voimat eivät siihen riitä. Siksi ennalta ehkäisevään terveydenhuoltoon ja sosiaalityöhön on vihdoin panostettava.
Meillä ei ole varaa menettää yhtään lasta tai nuorta yhteiskunnan toiminnan ulkopuolelle.
On herättävä tukemaan kotona tapahtuvaa kasvatustyötä, on tuettava myös kouluissa ja päiväkodeissa tapahtuvaa kasvatustyötä. On annettava arvo myös ennalta ehkäisevälle sosiaalityölle."

Postikortista on löytynyt seuraava tuntemattomaksi jääneen ajattelijan miete lasten kasvatuksesta.

"Sinä suuri puu, älä liiaksi varjosta pienempääsi
Joka vasta kasvunsa alkuun pääsi ja joka valoa kohti kurkoittuu
Sinä paahteelta suojaa suuri puu
Pian pieni kasvaa ja karaistuu
Pian pienellä puulla on oksat kovat
Pian pienet suuria ovat!"

Kansanedustaja Mikko Alatalo kirjoitti vanhustenhoidon laadusta Aamulehdessä 13. kesäkuuta 2008.

"Kuntien tulisi kilpailuttaa seniorikansalaisten hoivapalvelut niin, että laatu olisi vähintään yhtä tärkeä kriteeri kuin hinta. Ainakin on tiedostettava ettei halvin voi olla samalla laadukkain. Ajan myötä se voi jopa osoittautua kalliimmaksi. Suurin osa kunnista ei yksinkertaisesti osaa ostaa laatua. VANHUSTENHOIDON JA KOPIOKONEIDEN OSTAMISTA EI VOI LAITTAA SAMALLE VIIVALLE."
                                  __________

Pieni ote pääministeri, Keskustan puheenjohtaja Matti Vanhasen
puheesta eduskuntaryhmän kesäkokouksessa Tampereella 25.8.2008.

"Edessämme on suuria kysymyksiä jotka tulee ratkaista niin talouteen kuin ilmastonmuutokseen liittyen. Näihin kysymyksiin meidän on löydettävä vastauksia, joiden avulla rakennamme hyvää huomista suomalaisille.

Vastaus näihin kysymyksiin löytyy keskustalaisesta arvomaailmasta. Keskustalaisen politiikan ydin on, että yhteiskuntaa koossapitävät voimat ja liikkeellä pitävät voimat pidetään tasapainossa. Huolehdimme heikommista, mutta emme halua syyllistää, niitä, jotka menestyvät omalla työllään. Tämä erottaa meidät oikeistosta ja vasemmistosta. Kysymys ei ole vastuu vai vapaus? Tarvitsemme molempia.

Haluamme vahvistaa lähiyhteisöjä, tukea perheitä ja ihmisten vapautta tehdä itse oman elämänsä tärkeimmät valinnat. Vapaus valita koskee niin koulutusta, lapsiemme hoitoa, asumista kuin omaa työpaikkaakin. Valtio ei saa painaa ihmisiä muottiin, vaan sen tulee luoda edellytyksiä kansalaisille huolehtia itsestään ja toisistaan."