Mepit palveluksessasi!

Maanantaina 7.1.2008 tultuamme kouluun joululomalta takaisin totesi opettajamme Kari Filpus, että koulullemme on tulossa kaksi harvinaista vierasta, nimittäin kansamme edustajia Brysselistä: Hannu Takkula ja Alexander Stubb. No silloinhan näiden Keskustanuorten sydämissä kävi säpinä. Mahtavaa! Ja vielä yllätys meille oli kun opinto-ohjaaja Jukka Ollikainen tuli seuraavana päivänä odotellessamme korotuskokeisiin pääsyä, kysymään, että tekisimmekö jutun torstain Mepit palveluksessasi - tilaisuudesta.

Torstaina vähän kello yhden jälkeen yöllä saapuivat Alexander Stubb ja Eurooppalainen Suomi - järjestön projektipäällikkö Elina Hykkönen lentokoneella Ouluun ja sieltä erittäin myöhään joskus pikkutunneilla Kemin Cumulus-hotelliin. Hannu Takkula saapui autollaan Rovaniemeltä. 10.1. kello 9:30 tilaisuus sitten alkoi. Auditorioon oli kokoontunut velvoitettuna yhteiskuntaopin kakkos- ja nelosryhmä, eli taloustietoa ja Euroopan unionia opiskelevat ryhmät. Myös vapaaehtoista väkeä oli paljon liikkeellä, tosin emme tiedä kiinnostiko tilaisuus itsessään niinkään, vai oliko syy olla paikalla se, että sai laillisen poissaolon? No, politiikasta kiinnostuneina toivomme tietenkin ensimmäistä.

Esitys oli (toimittajien mielestä) erittäin kiinnostava ja hyvin suunniteltu. Heti ensiksi Stubb aloitti puheensa ja otti yleisönsä, "mesesukupolven", nuorekkaasti haltuun. Takkula aloitti oman puheensa hetkeä myöhemmin ja pienen alkukankeuden jälkeen pääsi vauhtiin. He olivat erittäin hyvä työpari ja juttu luisti kuin rasvattu. Aluksi Stubb ja Takkula kertoivat työstään Brysselissä ja esittelivät unionia selkeällä ja havainnollistavalla tavalla. Sen jälkeen oppilaat saivat kysellä heiltä kaikkea asiaan kuuluvaa ja myös siihen kuulumatonta. Elina Hykkönen kertoi ingressipuheessaan siitä, kuinka olemme kaikki parempaa Eurooppaa rakentamassa.

Ruskettunut, vasta Dominikaanisesta Tasavallassa lomaillut, Alexander jatkoi kysymällä, mitä tekee meppi? Siihen hän vastasi, että meppi tekee lakeja, jotka koskettavat koko Euroopan unionia, ei pelkästään yksittäistä kuntaa tai valtiota. Kaikki päätökset eivät aina ole fiksuja, ja esimerkkinä Stubb mainitsi kaksi- ja kolmipyöräisten nopeusmittareiden harmonisointidirektiivin. Hänen esimerkkinsä olivat nuorisoa vetäviä, ja huumori oli nuorekasta.

Stubb saikin vauhdin päälle heti, ja keräsi koko yleisön huomion. Takkula aloitti puheensa hieman myöhemmin, aika vaisusti, mutta pääsi vähitellen Stubbin vauhtiin. He selittivät EU:n tärkeimpien asioiden olevan ihmisten, tavaroiden, palveluiden sekä rahan vapaa liikkuminen. Stubb huomauttikin, että kaupan esteet pitäisi saada "veks". Takkula jatkoi Stubbin jälkeen vertailemalla suomalaisen kansanedustajan työtä europarlamentaarikon hommaan. Stubb korostikin muutamaan otteeseen, että heillä on valtaa enemmän valtaa kuin Tarja Halosella. Tärkeimpiä panostushankkeita Stubbille ovat olleet Itämeri EU:n sisämerenä sekä kaupan harmonisointi. Takkula taas korosti opetusta ja koulutusta sekä Venäjän ihmisoikeuskysymyksiä.

Turkin liittyminen EU:hun kiinnosti yleisöä ja siitä keskusteltiinkin pitkän tovin verran. Mepit olivat tässä asiassa niin sanotusti napit vastakkain. Stubb oli asian puolesta ja Takkula vastaan, sillä hänestä tulisi keskittyä jo olemassa olevan unionin tasapainottamiseen ja Itä-Euroopan talouden ylösnostamiseen. Takkula jatkoi kysymällä tulisiko EU:n olla pintapuolinen vai keskittynyt syviin ongelmiin ja asioihin. Tammikuussa tapetilla ollut Stora Enson Kemijärven tehtaan lopettaminen ei kiinnostanut vaan tärkeämpänä pidetään jokapäiväisiä ja turhia iltapäivälehtien lööppejä.

Seuraavaksi yleisöstä otettiin esiin Yhdysvaltojen presidentinvaalit. "USA mahtivaltiona tarvitsee arvojohtajan", sanoi Takkula. Stubb kannatti Demokraatteja eikä halunnut Republikaania uudestaan presidentiksi. Kari Filpus kysyi asiasta kiinnostuneena miten yhteinen ulkoministeri tulisi toimimaan Euroopan unionissa. Mepit vastasivat ulkoministerin olevan yksi selkeä ääni unionille, mutta vielä toistaiseksi hajaäänisessä unionissa haastava tulevaisuuden virka, sillä 27 jäsenmaasta 21 kuuluu Natoon.

Vielä ennen loppua kysyttiin Euroopan unionin avusta kriisitilanteissa. Mahdollisen kriisin tullessa kohdalle ei apua Takkulan mukaan pystytä 100 prosentin varmuudella takaamaan. Lisäkysymys asiaan tuli pian ja se kuului, että jos apua tulee niin millaista se on. Tähän mepit vastasivat, että humanitaarista tai sotilaita ja aseita. Venäjää kumpikaan ei pitänyt Suomelle turvallisuusuhkana. Loppuhuipennukseksi kysyttiin, miksi nuorten tulisi olla kiinnostuneita unionista. Vastaukset olivat selkeitä: ulkomaille pääsee helpommin sekä opiskelemaan että töihin. Tutkinnot EU:n sisällä vastaavat lähes toisiaan. Takkula korosti lisäksi, ettei globaalissa maailmassa yksittäisillä valtiolla ole enää mahdollisuuksia päättää maailmantalouden kulusta. Yhtenäinen Eurooppa sen sijaan on toinen juttu.

Lopuksi molemmat täsmensivät kielten opiskelun tärkeyttä, ja Kari Filpus lisäsi siihen, ettei sovi unohtaa myös yhteiskuntaoppia, mistä mepit olivat samaa mieltä. Tilaisuudesta poistuessa sai jokainen Eurooppalainen Suomi - järjestön uusimman lehden luettavaksi. Toimittajista Marko kävi lisäksi hakemassa vieraiden nimikirjoitukset.

Mielestämme tämä tilaisuus oli erinomainen ja antoi tietoa unionin toiminnasta, sekä loi unioni-myönteistä ilmapiiriä. Unionin vastustajatkin varmasti saivat oivallisia ajatuksia pohdittavaksi. Tärkeintähän on itse asiakeskustelu.

Pure Politiikkaa 2007

Lapin Keskustanuoret yhdessä Kainuun- ja Pohjois-Pohjanmaan Keskustanuorten kanssa järjestivät perinteisen Pure Politiikkaa -tapahtuman 19-20.5.2007 Keminmaan Liedakkalassa, Pohjantähtiopistolla. Tämä vuotinen tapahtuma oli esitelmöijien suhteen kovatasoinen, 1 ministeri, 2 kansanedustajaa, 1 MEP jne. Kemin Keskustanuorissa paikalla olivat Henri Kivelä sekä Jani Leppäjärvi

Tapahtuma alkoi perinteisesti lauantaina majoittumisella ja lounaalla. Varsinainen ohjelma alkoi klo 12 valtioneuvoston terveisillä. Terveiset esitti ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen. Hän esitteli lyhyesti tilaa, tehtäväänsä valtioneuvostossa ja kertoi hallitusohjelmasta. Isäksi hän otti kantaa Venäjän suhteita koskeviin asioihin, mm. puutulleihin, tariffeihin ja rautatiehen sekä ilmasto- ja ympäristöasioihin.

Keminmaan kunnan terveiset toi kunnallispoliitikko Seppo Suopajärvi. Hän kertoi Keminmaan tämänhetkisestä tilanteesta ja kunnallispolitiikasta Keminmaassa.

Kahvistelun jälkeen oli vuorossa K-klubi, josta esitelmöi Keskustanuorten Kainuun puheenjohtaja Ilmari Pokela. Ilmarin esitelmän jälkeen oli vuorossa poliittinen tietovisailu, jonka voitti Pohjois-Pohjanmaan joukkue.

Kahvien jälkeen Jani Leppäjärvi esitelmöi perhonsidonnasta sekä perhosidonnan historiasta ja tulevasta Perhokalastuksen MM-kilpailusta Simossa ja Kemissä. Esitelmän jälkeen hän piti perhonsidontanäytöksen, jossa hän sitoi aluksi perinteisen harjusperhon ja lopuksi larvan.

Illallisen jälkeen oli piirien välisen tuppiturnauksen aika. Lapin 4 joukkuetta karsivat pitkään tiukasti ja lopulta saatiin Lapin kovin joukkue selville. Tämän jälkeen piirien parhaimmat joukkueet ottivat toisistaan mittaa. Lapin piiri voitti, Pohjois-Pohjanmaa selvisi toiseksi ja kolmanneksi jätettiin Kainuun piiri.

Iltaohjelmaan tupen lisäksi kuului saunomista, makkaranpaistoa sekä illanviettoa ja seurustelemista.

Sunnuntai alkoi klo 9 aamiaisella. Aamiaisen jälkeen EU:n kuulumisista tuli esitelmöimään tuore europarlamentaarikko Samuli Pohjamo. Hän kertoi EU:n toiminnasta sekä kokoonpanosta. Hän otti kantaa energia politiikkaan, uusiutuviin energialähteisiin kestävän kehityksen strategiana. Lisäksi hän otti kantaa liikenneyhteyksiin Lapin- ja Barentsin-alueen kannalta.

Keskusta-Kokoomus -yhteistyöstä saapui kertomaan pohjois-pohjanmaalaiset kansanedustajat, keskustan  Mirja Vehkaperä ja kokoomuksen Lyly Rajala. Lyly esitelmöi hallitusohjelmasta, kokoomuksen periaatteista sekä perintöverosta. Mirja esitelmöi ruuan ALV-alennuksesta, ilmastonmuutoksesta, työllisyys- ja yrittäjyyden vahvistamisesta sekä ympäristö- ja autoverotuksesta. Esitelmien jälkeen käytiin kiivaasti keskustelua mm. työllisyydestä.

Lounaan jälkeen Pekka Pelttari kertoi 2. ja korkean asteen ylläpitäjä järjestelyistä Länsi-Lapissa. Hän kertoi kahden suuren koulutuskuntayhtymän, Länsi-Lapin Ammatti-instituutin ja Kemi-Tornion Ammattikorkeakoulun kuntayhtymien yhdistymisestä, kuntayhtymien omaisuuden jako ongelmista, Ammattikorkeakoulun omistajapohjasta ja yhdistymisen hyödyistä sekä duaalimallin säilymisestä ammattikorkeakoulussa.

Pelttarin esitelmän jälkeen otettiin vielä ryhmäkuva tapahtumaan osallistuneista keskustanuorista ja lähdettiin kotimatkalle.

100-vuotispuoluekokous Oulussa

Vuosi 2006 oli Suomen Keskustalle merkkivuosi. Puolue täytti täydet sata vuotta. Suurin juhlavuoden tapahtuma oli luonnollisesti Oulun puoluekokous 8. - 11. kesäkuuta, joka pidettiin Raksilan jäähallissa. Kokous järjestettiin poikkeuksellisesti nelipäiväisenä. Avajaisia vietettiin torstaina ja puoluekokouksen aloitti perinteinen lippumarssi. Kemin Keskustanuorista paikalla olivat Jani Leppäjärvi ja Susanna Viitala. Lapin Keskustanuorten lipun lippumarssissa kantoi Jani Leppäjärvi.

Torstaina iltapäivällä oli luvassa useita ajankohtaisseminaareja ja oheistapahtumia. Muuan muassa periaateohjelmaan, työelämäkysymyksiin ja koulutuspolitiikkaan paneuduttiin seminaarin muodossa. Perjantai oli jo täynnä poliittisesti painavaa asiaa. Mm. puolueen puheenjohtajan ja puoluesihteerin poliittiset katsaukset pidettiin tuolloin. Perjantaina nimettiin myös puolueen uudet kunniajäsenet. Keskustan pitkäaikainen puheenjohtaja ja kansanedustaja, MEP Paavo Väyrynen nimettiin kunniapuheenjohtajaksi.

Yleiskeskustelu jatkui lauantaihin, jolloin asioista myös päätettiin. Lauantain kuluessa hyväksyttiin puolueen uusi periaateohjelma ja päätettiin aloitteista ja poliittisista kannanotoista. Lauantaina tehtiin myös henkilövalinnat. Odotetusti toimiva puheenjohtajisto sai jatkokauden. Tehtävänsä jättävän puoluesihteeri Eero Lankilan paikasta käytiin kova taisto. Puoluesihteeriksi oli ehdolla kolme ehdokasta, joista Jarmo Korhonen ja Mikko Alkio, kävivät paikasta kovimman taiston. Jarmo Korhonen valittiin lopulta puoluesihteeriksi selvin luvuin.

Sunnuntai pyhitettiin kokonaan juhlimiselle. Ensin oli vuorossa juhlajumalanpalvelus. Sen päätyttyä järjestäydyttiin lippumarssille. Marssi päättyi jäähallille, missä kokousviikonlopun päätti 100-vuotisesta historiastamme kertova pääjuhla. Siinä eri taiteen keinoin käytiin läpi yhteiskuntamme merkittävimmät tapahtumat ja puolueen osuus niissä.

Pure Politiikkaa 2006

Keminmaan Liedakkalan kylässä sijaitsevassa Pohjantähti-opistolla Lapin Keskustanuoret järjestivät 20-21.5.2006 perinteisen Pure politiikkaa –tapahtuman. Osallistujia oli Keskustanuorten Lapin-, Pohjois-Pohjanmaan- sekä Kainuun –piireistä. Kemin Keskustanuorista paikalla olivat Henri Kivelä, Max Peteri, Susanna Viitala sekä Jani Leppäjärvi. Pohjantähti-opisto sijaitsee Pohjanrannan tilalla Keminmaan kunnan Liedakkalan kylässä, kauniilla paikalla Kemijoen rannalla. Opisto perustettiin vuonna 1998 ja sen omistaa europarlamentaarikko Paavo Väyrynen.

Pohjantähti-opistolla järjestetään eri kohderyhmille suunnattuja yleissivistäviä kursseja mm. kansainvälistymisestä ja Euroopan yhdentymisestä sekä konsertteja ja näyttelyitä. Tilalla kasvatetaan viiniherukkaa, josta tehdään tilan omaa Pohjanranta viiniä. Tilalla on myös Pohjois-Suomen isoin tanssiravintola sekä Keminmaan nuorisokoti.

Tapahtuma alkoi lauantaina majoittumisella ja lounaalla. Puoluesihteeriehdokas Jarmo Korhonen aloitti varsinaisen ohjelman klo 12 esittäytymällä ja kertomalla ajatuksiaan Keskustan nykytilanteesta.

Kahvistelun jälkeen oli vuorossa Isännän puheenvuoro, jonka piti tilan omistaja ja isäntä, Paavo Väyrynen. Hän esitteli tilan pitkää historiaa ja tilan toimintoja aina 1500-luvulta nykypäivään saakka.

Keminmaan kunnan terveiset kertoi kunnallispoliitikko Auli Hyvärinen. Puheenvuorossaan hän esitteli Keminmaata ja historiaa sekä Keminmaan kunnallispolitiikasta.

Osaava Suomi –aiheesta meille tuli kertomaan kansanedustaja Kyösti Karjulan avustaja, tutkija Valdemar Kallunki. Hän on toiminut Keskustan Osaava Suomi –työryhmän sihteerinä. Aihe käsitteli aluekehityksen tukemisesta osaamispolitiikalla, johon sisältyy alueiden osaamis- ja innovaatiotoiminnan sekä verkostojen vahvistamista, monipuolista yrittäjyyskasvatusta sekä koulutusorganisaatioiden vahvaa aluekehitystä tukeva rooli. Nuora ja nuorisobarometrista kertomaan oli tullut Oulun vaalipiirin kansanedustaja, Riikka Savolainen-Moilanen. Hän esitelmöi tänä vuonna voimaan tulleesta nuorisolaista.

Vapaan seurustelun ja keskustelun jälkeen vuorossa olikin illallinen. Illallisen jälkeen vietimme iltaa saunoen ja jännittäen lätkää sekä euroviisuja telkkarista.

Sunnuntai alkoi klo 9 aamiaisella. Aamiaisen jälkeen vuorossa oli puoluesihteeriehdokas Mikko Alkion esittäytyminen. Hän kertoi omia ajatuksiaan Keskustan nykyhetkestä sekä tulevaisuudesta.

Paavo Väyrynen esitelmöi EU:sta. Aiheessa hän käsitteli EU:n laajentumista, aluetukijärjestelmästä ja käytiinpä läpi myös Lapin tärkeitä aiheita. Väyrysen esitelmän jälkeen oli vuorossa koulutusta. Koulutuksen veti Liisa Karvonen Lapin Keskustanuorista ja aiheena oli esitelmöinti koulutusta.

Lounaan jälkeen osa osallistujista osti tilan viiniä tuliaisiksi. Viimeisenä oli vuorossa TE-keskuksen tutkijan, Ella Rautio-Kuoskun esitelmä kunta- ja palvelualuerakenne uudistuksesta Lapissa. Esitelmän jälkeen oli lopetuksen aika ja kotiin lähdön aika.

Etikettikoulutusta Simossa

Lapin Keskustanuoret järjestivät etikettikoulutuksen 18-19.3 Simon Eräkeskuksella. Kemin Keskustanuorista olivat paikalla Jani Leppäjärvi, Katariina ja Susanna Viitala sekä Henri Kivelä.

Simon Eräkeskus on idyllinen erämaa hotelli Simojoen rannalla, n.30 km Simosta Ranualle päin. Eräkeskus on suosittu suomalaisten ja ulkomaalaisten metsästystä sekä kalastusta harrastavien elämysmatkailijoiden keskuudessa.

Alkuesittelyn ja tutustumisen jälkeen alkoi etikettikoulutus. Koulutuksessa käytiin läpi pukeutumista juhlallisiin tilaisuuksiin, käyttäytymistä sekä ruokapöytä etikettiä. Koulutusta veti Hanna Plosila Lapin Keskustanuorista.

Etikettikoulutuksen jälkeen vaihdoimme parempaa ylle ja oli illallisen aika. Simolainen Keskusta-kunnallisvaikuttaja Jaakko Sankala liittyi seuraamme illalliselle. Illallinen koostui hirven lihasta tehdyistä herkuista, kuten savujuusto-hirvenliha keitosta.

Illallisen jälkeen keskustelimme ensin vapaasti yhteiskunnallisista asioista, joista Perämeren lohi-politiikka tuli päälimmäisenä esille. Eduskuntavaali ehdokkaaksi pyrkivä keskustanuori, Timo Tapaninen esitelmöi omista näkökulmistaan ja ajatuksistaan eri asioihin. Tämän jälkeen Jaakko Sankala kertoi Simon historiasta sekä Simon kunnallispolitiikasta. Illan vieton jälkeen osa osallistujista lähti kotiin ja osa majoittui hotelliin. Loppu illan ohjelmassa oli saunominen ja jatkoimme siitä, mihin illan aikana olimme jääneet keskusteluissamme.

Aamulla ohjelmassa oli aamiainen sekä laukkujen pakkaaminen ja lähteminen. Matka suuntautui sunnuntaina Kemissä pidettyyn Lapin Keskustanuorten piirin kokoukseen.