Junaliikenteen leikkaukset mietittävä uudestaan

Keskustan Päijät-Hämeen piiri pitää VR:n aikeita leikata junaliikennettä Riihimäki-Lahti välillä huonosti harkittuina. Jos leikkauksia kuitenkin toteutetaan, niin keskustalaiset toivovat VR:n kohdistavan leikkaukset niin, että aamun ja iltapäivän ruuhkavuorot säilyvät. Ruuhkavuorojen säilyttäminen ei lisäisi leikattuihin vuoroihin kuin muutaman lähdön, mutta mahdollistaisi ihmisten koulu- ja työmatkojen järkevän ja joukkoliikennettä suosivan toteutuksen.

Junaliikenteen leikkaukset haittaavat koko rata osuutta; Nastola, Lahti, Herrala, Kärkölä, Hausjärvi. Haitat näkyvät suurina esimerkiksi Kärkölässä lukiolaisten ja ammattikoululaisten kohdalla, jotka ovat kulkeneet junalla kouluihin Hausjärvelle, Riihimäelle ja Lahteen. Tulevalla aikataululla Kärkölästä ei enää pääse esim. lukioon Hausjärvelle ja ammattikouluun Riihimäelle aamulla kahdeksaksi, vaan vasta tuntia myöhemmin.

Myös työssäkäyntiliikenne hankaloituu pahasti. Leikkaus hankaloittaa työssäkäyntiliikennettä ihmisten osalta, jotka menevät työpaikolleen mm. Lahteen, Riihimäelle, Kärkölään, Nastolaan ja pääkaupunkiseudullekin.

Keskustan Päijät-Hämeen piirihallitus