Uutiset ja tapahtumat

TAPAHTUMAT SYKSYLLÄ 2013

26.9. Keskustan kyläkierros Kirkonjyrhämän laavulla, klo 18

3.10. Keskustan kyläkierros Hirvaan laavulla, klo 18

8.10. Keskustan kyläkierros Vikajärven koululla, klo 19.

19.10. Keskustan luottamushenkilöiden koulutuslauantai klo 10-15

26.10. Saarenkylä paikallisyhdistyksen järjestämä aate- ja arvokeskustelutilaisuus Saarenkylän NS-talolla, klo 10 alkaen. Alustajina puheenjohtaja Juha Sipilä ja lehtimies Mikael Pentikäinen.

26.10. Piirikokous Saarenkylässä.

15.11. Tupailta, klo 18, kaupungin edustussauna Korkalonkadulla.  Illan aiheena: kuntien yhteistyö teknisissä palveluissa, jätehuolto, kaavoitus ja yritystoiminta. Ilmoittautumiset 11.11. mennessä, illan emännälle Kaisu Huhtalolle, kaisu.huhtalo@gmail.com tai puhelimitse 040 554 6119

25.11. Kunnallisjärjestön syyskokous Lähteentien pirtillä, klo 18.

PVM            KELLO                             TAPAHTUMA

SOTE- JA MAAKUNTAUUDISTUS VAATII RIITTÄVÄT RESURSSIT MAAKUNNILLE

Keskustan Lapin piiri pitää välttämättömänä sote- ja maakuntauudistuksen etenemistä hallituksen esittämällä aikataululla. Valinnanvapaus tulee toteuttaa asteittain v. 2019 jälkeen. Palo-ja pelastustoimi sekä ensihoito on toteutettava kaikkien 18 maakunnan järjestämisvastuulla. Lapin piiri kiittää myös hallituksen perusratkaisua, jossa maakunnalle siirtyvät sosiaali- ja terveyspalveluiden lisäksi mm. nykyiset maakuntaliittojen tehtävät ja pääosa ELY-keskusten tehtävistä.

Uudistuksen yhteydessä on kuitenkin huolehdittava oikeudenmukaisesta rahoituksesta maakunnille. Maakuntien rahoituslain sisällöllä on ratkaiseva merkitys Lapille. Uudistusta ei voi toteuttaa siten, että maakunnan talous joutuu heti alkuun "kuralle", jos riittävää rahoitusta ei turvata. Uhkana on, että valmistelun pohjalta esim. pelastuslaitoksen resursseja leikattaisiin Lapissa 38 %, jos lähtökohtana on asukasperusteinen rahoitus eikä harvaan asutusta huomioida lain sisällössä. Tämä olisi täysin kestämätön ratkaisu.

Keskustan Lapin piiri kannattaa maakuntaverotuksen käyttöön ottoa, sillä itsehallinto toteutuu parhaiten sen kautta ja maakuntaverotuksen valmistelu tulisi käynnistää välittömästi, jotta se voitaisiin ottaa käyttöön heti siirtymäkauden jälkeen. Itsehallinto pitää toteuttaa myös siten, että maakunnat vastaavat itse tehtävien, talouden toiminnan organisoimisesta. Sote- ja maakuntauudistus onnistuu maakunnan eri toimijoiden hyvällä yhteistyöllä ja tähän valmistelutyöhön perustettu maakunnallinen eri kuntien valitsemalla ohjausryhmällä on merkittävä rooli.

Maakuntauudistuksessa ELY-keskukset lakkaavat. Liikenneasioiden uudelleenorganisoinnissa on noussut esille vaihtoehto, että vastuu valtion nykyisen tieverkon hallinnasta ja ylläpidosta jaettaisiin valtiolle ja maakunnille. Vastuu pääväylien ylläpidosta jäisi valtiolle ja niin sanotut alempiasteiset tiet voisivat siirtyä maakuntien vastattaviksi. Keskustan Lapin piirin mielestä tieverkkojen hallintoa ja ylläpitoa ei saa hajottaa. Tieverkko tulee säilyttää yksissä käsissä ja valtion vastuulla. Ei ole mitään järkeä, että valtatiet, esim. 4-tie olisi valtion ja pienemmät, lukuisa joukko tieverkkoja olisi maakunnan vastuulla.

KESKUSTAN LAPIN PIIRI

PIIRIHALLITUS 2017

Markus Lohi puheenjohtaja                                        Rovaniemi

Eeva-Maria Maijala varapuheenjohtaja                                           Savukoski

Petteri Salmijärvi varapuheenjohtaja                        Salla

Heikki Honkanen jäsen                                                Pelkosenniemi

Raili Kerkelä                                                                  Kemijärvi

Sanna Karhu                                                                                       Rovaniemi

Veikko Guttorm                                                            Utsjoki

Eini Kivilompolo                                                           Sodankylä

Ritva Hirvelä                                                                                       Inari

Raimo Kivilahti                                                             Ranua

Pekka Rajala                                                                                       Kittilä

Olavi Lehtiniemi                                                           Posio

KE            8.8             17.00-20.00                     Koulutus Keskustan kunnallisvaaliehdokkaille
    TO           9.8             13.00-18.00                     Tervetuloa iltapäiväkahville
    PE           10.8            10.00-16.00                     Tervetuloa porisemaan kotipysäkkisi asioista
    LA           11.8             10.00-13.00                    Tervetuloa porisemaan kotipysäkkisi asioista

Uutisia

1.2.2013

TAVOITTEENA YHDEN SOTE-ALUEEN LAPPI

Rovaniemen keskusta pitää kuntaliitosten sijaan tärkeämpänä kysymyksenä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen ja rahoituksen uudistamista tiiviissä yhteistyössä kuntatoimijoiden kanssa alueelliset erityispiirteet huomioiden. Sosiaali- ja terveydenhuoltoon tunnetusti kohdistuu suurimmat kasvu- ja kustannuspaineet. Nyt suurkuntahankkeesta näyttää tulleen este järkevälle sote-uudistukselle.

Rovaniemen keskusta näkee tulevaisuuden tavoitteena yhden sote-alueen mallin Lappiin. Siihen ei kuitenkaan nykyisissä olosuhteissa löydy riittävää tahtotilaa, joten selkein ratkaisu tulee olemaan se, että kummastakin nykyisestä sairaanhoitopiiristä muodostetaan oma sote-alueensa.

Rovaniemen keskusta pitää tärkeänä, että Rovaniemen kaupunki on omalta osaltaan kantamassa vastuuta yhdessä Lapin muiden kuntien kanssa muodostettavassa sote-alueessa. Rovaniemen keskustan mielestä Rovaniemen kaupungin väestöosuus ja äänivalta tulisi kuitenkin vastata nykyistä paremmin toisiaan uudessa sosiaali- ja terveysalueen kuntayhtymässä.

Lisätietoja:
    varapuheenjohtaja Heikki Salmi 040 5780 294