Historia

Keskustalaisella toiminnalla on vahvat ja pitkät juuret Kymenlaaksossa. Maalaisliiton Kymenlaakson ja Lounais-Karjalan piirijärjestö perustettiin Liikkalan VPK talossa pidetyssä kokouksessa 8.12.1918. Aiemmin Viipurissa pidetyssä piirikokouksessa oli päätetty jakaa suuri vanha piiri Kymenlaakson ja Viipurin alueiksi.

Paikallistoiminta oli toki alkanut jo huomattavasti aikaisemmin, mitää kirjallista todistetta tarkemmasta alkuhetkestä ei ole säilynyt mutta jo 1907 on Sippolan Liikkalassa ollut toiminnassa Maalaisliiton paikallisosasto. Vuoden 1917 aikana Vehkalahdelle, Virolahdelle, Sippolaan, Miehikkälään, Valkealaan, Kymiin, Pyhtäälle, Elimäelle ja Anjalaan perustettiin yhteensä 40 uutta paikallisosastoa. Tämä osastotoiminnan todellinen aktivoituminen lienee herättänyt ajatuksen oman piirijärjestön perustamisesta Kymenlaaksoon.

Toiminnan kasvun myötä tuli myös aiheelliseksi oman piiritoimiston perustaminen Kymenlaaksoon. Alukse toimisto sijaisti Haminassa Maaseudun kirjapaino Oy:ltä vuokratussa kahden huoneen huoneistossa, ollen avoinna maanantaisin ja lauantaisin aamupäivällä. 1964 siirrettiin piiritoimisto Haminasta Kouvolaan piirijärjestölle hankittuun huoneistoon, aivan omiin tiloihin samalle paikalle jossa toimisto vielä nytkin sijaitsee.

Historian palaset talteen!

Onko sinun kotonasi vanhaa Keskusta materiaalia?

Keskustan ja Maaseudun arkiston on keskustalaisen liikkeen keskusarkisto, jonne myös paikallisyhdistysten materiaali voidaan tallentaa ja arkistoida asianmukaisesti.

Materiaalin arkistoinnista ei peritä maksua. Jos haluat varmistaa, että hallussasi oleva materiaali säilyy myös jälkipolville ota yhteyttä piiritoimistoon tai suoraan Keskustan ja Maaseudun arkistoon.

Linkkejä

Keskustan ja Maaseudun arkisto