Keskustan menneisyys

Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Me / Keskustan menneisyys

Keski-Suomen piirijärjestön historiaa

Piirin toiminta on alkanut vuonna 1919. Piirijärjestö rekisteröitiin vasta vuonna 1928 Maalaisliiton Vaasan läänin itäisen vaalipiirin itäisenä piirijärjestönä. Piiri on kokenut useita muodon muutoksia. Kun Keski-Suomen lääni muodostettiin vuonna 1960, niin piirin alueeksi muodostui nykyinen alue lukuun ottamatta Kuhmoisia ja Kuorevettä. Kuhmoinen liittyi piirijärjestöön vuonna1973. Piirin alueeseen kuuluu vuoden 2001 alusta myös Kuorevesi, kun se liittyi Jämsän kaupunkiin sekä suurin osa Längelmäestä, kun se liittyi Jämsän kaupunkiin vuonna 2005.

Vuoteen 1949 asti piirin nimi oli yllä mainittu. Tänä vuonna nimi muutettiin syyskokouksessa Maalaisliiton Keski-Suomen piirijärjestöksi. Piirin nimi noudatti myös puolueen nimen muutoksia. Vuoden !964 puoluekokouksen jälkeen piirin nimeksi tuli Keskustapuolueen Keski-Suomen piirijärjestö. Vuoden 1988 puoluekokouksen jälkeen nimeksi tuli Keskustan Keski-Suomen piiri.

Toiminnan alkupuolelta löytyy varsin mielenkiintoisia nimiä. Piirin toiminnassa alkuaikoina oli mukana toimittaja Urho Kittilä. Kittilä tunnettiin myöhemmin nimimerkkinä Topan Tuomo. Opettaja, runoilija ja kulttuuripersoona Martti Korpilahti on toiminut piirijärjestön tilintarkastajana 1920-luvun alussa.

Ensimmäisten vuosikymmenten tärkein tehtävä oli jäsenten rekrytointi ja järjestöorganisaation ulottaminen jokaiseen kuntaan. Toiminnan rahoituksen kanssa on alusta asti ollut suuriakin vaikeuksia. Mielenkiintoinen piirre on, että piiri toimi myös sodan aikana. Piiritoimikunta kokoontui sodan aikana.

Piirin alueen tehtävissä toimineet ja toimivat henkilöt:

Ministerit: Taavi Vilhula, Vihtori Vesterinen, Eino Palovesi, Artturi Jämsen ja Mauri Pekkarinen.

Kansanedustajat: Kaarlo Hurme, Väinö Kivilinna, Vihtori Vesterinen, Taavi Vilhula , Eino Palovesi, Artturi Jämsen, Mauno Pohjonen, Vilho Leivonen, Sylvi Saimo, Esko Härkönen, Pirkko Ikonen, Paavo Vesterinen, Mauri Pekkarinen, Aino Suhola, Johannes Leppänen, Lauri Oinonen, Aila Paloniemi, Anne Kalmari ja Petri Honkonen.

Piirin puheenjohtajat:  J.A. Järvenpää, Väinö Kivilinna, Eero Lappalainen, Paavo Meriläinen, T. Vilhula, Vihtori Vesterinen, Eino Palovesi, Paavo Moilanen, Leo Kuikka, Tauno Suomäki, Mauri Pekkarinen, Pekka Toivonen, Risto Kumpu, Kauko Lehtonen, Anu Reipas, Antti Suomala, Leila Lindell ja Pertti Lehtomäki.

Piirisihteerit ja toiminnanjohtajat: Väinö Kivilinna, Eero Lappalainen, E. Takala, Jaakko Riipinen, V.A. Kivi-Mannila, O. Puttonen, H. Särkkä, V.A. Kivi-Mannila, Artturi Jämsen, Martti Kumpulainen, Viljo Peura, Toivo Ruuska, Reijo Harju, Pauli Isoaho, Esko Keinonen, Mauri Pekkarinen, Matti Myllykangas, Pentti Nurmela, Matti Kekäläinen ja Pauliina Maukonen-Kärkkäinen.

Keskustan eduskuntavaalien ääniosuuksia Keski-Suomessa:
1962:    29,2%
1966:    26,6%