Ehdokkaidemme mietteitä

Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Kunnat / Kuhmoinen / Ehdokkaidemme mietteitä

Kuhmoinen ja tulevaisuus

Onko Kuhmoisilla tulevaisuutta, ainakaan itsenäisenä kuntana? Suomen hallitus ajoi keväällä ponnekkaasti kuntauudistusta, jonka tavoitteena näytti olevan aivan uuden näköinen Suomi. Karttaharjoitusten tuloksena Kuhmoinen olisi liitettynä Jämsään ja monen monta muuta pientä ja isompaa kuntaa oli hävinnyt olemasta, muuttuneet isojen keskusten pieniksi syrjäkyliksi.

Ei taida olla kenellekään yllätys, että kuntavaalien lähestyessä kovalla kiireellä ajettu kuntauudistus on hetkeksi unohdettu. Kuntaministeri Virkkunenkin on ollut aivan hiljaa. Hallituspuolueet kokoomus ja demarit etunenässä eivät tainneet uskaltaa lähteä vaaleihin niillä arvoilla, joita valtakunnan politiikassa vievät eteenpäin. On aivan kuin hallituspuolueissa olisi kaksi eri osaa, jotka eivät kommunikoi keskenään eivätkä ainakaan ole samoilla linjoilla asioista. Paikallisesti pikkukunnissa ei juuri kukaan tunnusta, että oma puolue on se, joka ohjaa kuntien (pakko)liitoksia, kaikki ovat itsenäisyyden ja palvelujen säilyttämisen kannalla. Harmi, ettei tämä paikallispolitiikka saa sanansijaa näiden puolueiden päättävissä elimissä.

Mitä sitten tapahtuu, jos Kuhmoinen liitetään johonkin toiseen kuntaan? Pelkkien arvailujen varassa ei tarvitse olla. Suomessa on jo nähty niin monia kuntaliitoksia, että niiden tuloksista voi jo vetää johtopäätöksiä.

Aivan varmaa on, että lähipalvelut alkavat katoamaan yksi toisensa jälkeen. Kunnanvirasto lopetetaan ja teknisen toimen ja sivistystoimen hallinto lähtevät ensin. Sosiaali- ja terveystoimen hallintohan on jo yhteistoiminta-alueen myötä siirtynyt Jämsään. Kun palvelujen järjestämistä sitten mietitään kaukaa keskuskaupungista, ei vähistä ja pienenevistä resursseista riitä enää palveluja vietäväksi sivulle. Julkisten palvelujen puuttuessa eivät asukkaat ja työpaikat enää säily ja tuhon kierre on valmis. Tätä minä en halua.

Mira Jokinen

valtuutettu (kesk.)