Uutiset ja tapahtumat

Keskusta.fi / Kainuu / Suomeksi / Kunnat / Sotkamo / Uutiset ja tapahtumat
KUNTAVAALITILAISUUDET

KUNNALLISJÄRJESTÖN VUOSIKOKOUS VAALITUVALLA SUNNUNTAINA 2.4. KLO 16.

viralliset kokousasiat, poliittinen ajankohtaiskatsaus ja lähiruokatarjoilu
tervetuloa kokoukseen!

VAALITUPA

avoinna päivittäin entisellä Linja-autoasemalla. Tervetuloa juttelemaan kahvikupin äärelle!

SOTKAMON VAALIKIERTUE:

La 18.2 klo 10-13 Tori, mukana kansanedustaja
Timo Korhonen ja Keskustanuoret,
makkaratarjoilu
Ke 22.2 klo 17.30 Hiidentorppa
Ma 6.3 klo 9.00 Vaalituvan avajaiset, ent. linja-autoasema,
paikalla elinkeinoministeri Mika Lintilä
Ke 8.3 klo 18.00 Heinämäen Heinis
Ke 15.3 klo 17.30 Rimpilänniemen Louhela
Ti 21.3 klo 18.00 Heikkilän Pirtti
La 25.3 klo 10-13 Tori, hernekeitto
Ti 28.3 klo 18.00 Paakkitalo
Ke 29.3 klo 18.00 Sapsoperän kylätalo
La 1.4 klo 10-13 K-supermarket Vuokatti, makkaratarjoilu
La 8.4 klo 10-13 Tori, mukana kansanedustaja
Timo Korhonen, lohikeitto

___________________________________________

KUNNALLISJÄRJESTÖN YLIMÄÄRÄINEN KOKOUS

PERJANTAINA 24.2. KLO 18.00 VALTUUSTOSALISSA.
ASIOINA KUNTAVAALIOHJELMA JA EHDOKKASLISTA.
(johtokunta klo 17.00)

TERVETULOA!

___________________________________________

KUNNALLISJÄRJESTÖN TORITAPAHTUMA

LAUANTAINA 7.1.17 KLO 10-13.

TERVETULOA KESKUSTELEMAAN PAKKASMAKKAROIDEN ÄÄRELLE!

Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestön syyskokous pidettiin

torstaina 17.11.2016 klo 18.00 virastotalon valtuustosalissa.

17.11.2017 Kannanotto
Elinvoimainen kunta on vetovoimainen kunta
Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö piti syyskokouksensa torstaina 17.11.2016.
Kokousväki ilmaisee ilonsa ja huolensa Sotkamon kunnan elinvoimaisuuden ylläpitämisestä ja edelleen kehittämisestä.
Elinvoimaisessa kunnassa on monipuolisesti työpaikkoja ja kunta toimii aktiivisesti uusien työpaikkojen mahdollistajana. Elinvoimaisessa kunnassa pidetään huolta peruspalveluista sekä talouden tasapainosta. Siten kunta pysyy vetovoimaisena niin nykyisille kuin uusillekin yrityksille ja asukkaille. Työllistämiskynnystä madaltamaan otettiin Sotkamossa vuoden alussa käyttöön kuntalisä työantajan työllistämiskulujen kompensointiin. Tämän nähtiin helpottavan pitkäaikaistyöttömien työllistymistä.
Positiivinen viesti saatiin kuluneella viikolla, kun kaivosyhtiö Terrafamen tuotannollisen toiminnan kehittäminen jatkuu, joten yksityisen pääoman hakemiselle saatiin lisäaikaa. Kaivoksen taloudellista pohjaa pyritään vahvistamaan, ympäristöasioihin on löydetty ja haetaan edelleen uusia kestäviä ratkaisuja. Hopeakaivoksen avaaminen antaisi kunnalle lisää elinvoimaa ja työllistymismahdollisuuksia tulisi lisää. Sotkamon kunnan yhtenä päätehtävänä on toimia monipuolisen yritystoiminnan mahdollistajana.
Elinvoimaisuuden ja osaamisen lisääminen Sotkamon kunnan alueen eri toimialoilla on avainasemassa paikkakunnan yritysten ja muiden toimijoiden menestymisessä. Sotkamo-Vuokatti Masterplanin kehittämisideat ovatkin lähdössä liikkeelle matkailun markkinointihankkeella, johon yritykset ovat lähteneet laajalti mukaan. Kainuulla ja Sotkamolla on erinomaiset mahdollisuudet tulla matkakohteeksi uusille asiakasryhmille, kuten aasialaisille, kun toimitaan ripeästi. Presidentin kansainvälistymispalkinnon saavuttaminen Kainuun ja Vuokatin alueen matkailulle olisi hyvä tavoite seuraaville vuosille.
Kunnan talouden alijäämä (tulojen ja menojen epätasapaino) ja taloudellisesti vakava tilanne vaatii niin organisaation rakenteellisia muutoksia ja toimintamallin päivittämistä kuin kipeitäkin päätöksiä. Talouden alijäämäkierteen katkaisemiseksi on kunnanhallitus puheenjohtajansa johdolla napakasti toiminut kuluneena vuonna.
Muutos on kuitenkin aina mahdollisuus luoda uutta. Toki samalla on pidettävä huolta peruspalveluista ja alueen asukkaille tärkeistä ja arvokkaista asioista kuten varhaiskasvatuksesta, koulutuksesta, kulttuurista ja sivistyksestä sekä ympäristön hyvinvoinnista.

Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestön vuosikokous

pidettiin sunnuntaina 20.3.2016 klo 18.00 Särkisen tuvalla.

Vuosikokouksen kannanotto:

ELINVOIMAA ELINKEINOJEN KEHITTÄMISELLÄ

Sotkamon kunnan tulevaisuuden perusta on vahvassa, monipuolisessa elinkeinorakenteessa ja voimakkaan itsetuntoisessa tulevaisuuden uskossa.

Sotkamonkin kunta on tiukassa taloudellisessa tilanteessa, mutta kehittymisedellytyksemme ovat vahvat ja monin osin kiinni meistä sotkamolaisista itsestämme. Talous vaatii tasapainottamista niin oman toiminnan uudistamisella kuin yhteistyötahojen, kuten Kainuun sote-kuntayhtymän, tiukalla talousohjauksella - unohtamatta kuntalaisten palvelutarpeita.

Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö korostaa elinkeinojen kehittämistä. Kuntastrategian mukaisesti on tärkeää tukea kasvuhaluisten elinkeinojen kärkihankkeita ja luoda yrittämisen edellytyksiä. Mitään elinkeinoaloja ei pidä sulkea pois mahdollisuuksien kirjosta.

Yksi toteutunut tämän suuntainen askel on kuntalisä, joka on suunnattu sotkamolaisille yrityksille ja yhdistyksille työelämään palaavien työllistämiskynnyksen madaltamiseksi. Kuntalisä on tarkoitettu uuden työntekijän koulutus- ja perehdyttämiskustannusten kompensointiin.

Matkailuun on työstetty uusi Sotkamo-Vuokatti Masterplan 2030, jonka tavoitteena on tuoda kasvua, kansainvälistymistä ja hyvinvointia kuntaamme. Ohjelmaan laaditut askelmerkit on toteutettava, jotta matkailu saa uutta virtaa toimintaansa.

Kainuun liiton suuntaan Keskustan Sotkamon kunnallisjärjestö kääntyy muistuttamaan, että valtion kärkihankkeisiin varattuja investointirahoja pitää edelleen kohdentaa heikkokuntoisten teiden, painorajoitettujen siltojen, rataverkon ja niihin liittyvien puuterminaalien rakentamiseen Kainuussa.

Maa- ja metsätalous on perinteinen ja tärkeä tukijalka kuntamme taloudelle ja elinvoimaiselle maaseudulle. Tätä laajan biotalouden mahdollisuudet edelleen korostavat. Sektorin kehittämiseksi Kainuussa ja koko Suomessa Keskustan kunnallisjärjestö vaatii Luonnonvarakeskuksen - Luken - Sotkamon toimipisteen määrätietoista kehittämistä lakkauttamis- ja toiminnan siirtokaavailujen sijaan. Kunnallisjärjestö vaatii Kainuun liitolta toimia tässä asiassa.

Kansanedustaja Timo Korhosen kotisivu: www.timokorhonen.fi

ja Facebooksivu: https://www.facebook.com/timo.korhonen.353?fref=ts