Seinäjoen puoluekokous 10. - 12.6.2016

Puolangalta osallistuimme kokoukseen kohtalaisen isolla joukolla - noin kymmenen hengen voimin. Menimme sinne yksityisautoilla, koska majoituspaikoista oli pulaa, eli emme voineet ottaa tilausbussia. Me, jotka olimme paikalla, olimme kyllä tyytyväisiä juhlan järjestelyihin ja juhlan antiin. Pohojalaiset olivat järjestäneet meille juhlan suurella syrämellä ja pohojalaasella nöyryyrellä! Seuraavaan kokoukseen  - Sotkamoon - voimme osallistua vaikka kotoa pitäen.

Kokous päätti tietyt sääntöjen mukaiset asiat ja teki johdon valinnat sekä asetti presidenttiehdokkaan parin vuoden päässä olevaan presidenttikisaan.

Puolueen johto uudistui ja nuortui. Vain puheenjohtaja Juha Sipilä huudettiin ilman vastaehdokasta ja ilman äänestytstä puolueen johtoon, kun varapuheenjohtajat jouduttin valitsemaan vaalilla. Varapuheenjohtajista Annnika Saarikko ja Anu Vehviläinen ilmoittivat jo ennakkoon luovuttavansa paikkansa, joten varapuheenjohatajakisassa oli seitsemän ehdokasta. Juha Rehula vanhoista varapuheenjohtajjista uusi valtakirjansa ja hänen lisäkseen uusina valittiin Katri Kulmuni Torniosta ja Antti Kurvinen Kauhavalta.

Puoluesihteeri Timo "Pappa" Laaninen ilmoitti myös hyvissä ajoin ennen puoluekokousta, että hän luovutaa paikkansa Seinäjoella. Puoluesihteerin tehtävään ilmoittautui viisi henkilöä, joista kuka tahansa olisi voinut tulla valituksi ja olisi hoitanut tehtävän. Puoluesihteeristä joduimme äänestämään kaksi kertaa, sillä ensimmäisellä kierroksella kukaan ehdokkaista ei saanut vaadittua yli puolta annetuista äänistä. Toisella kierroksella kisan voitti Hämeenkyröstä oleva opettaja Jouni Ovaska. Helsinkiläinen Mari Kokko hävisi äänestyksessä niukasti Ovaskalle.

Puoluejohto nuortui radikaalisti, sillä  niin Katri Kulmuni, Antti Kurvinen kuin Jouni Ovaska ovat tällä hetkellä vielä alle kolmikymppisiä. Juhat - Siplä ja Rehula - edustavat nyt "pappa-kaartia", sillä he molemmat ovat jo yli viisikymppisiä ja voittavat ikäkertymässä täten kaikki kolme. Meidän on uskottava, että nuorissa on tulevaisuus, joten onnittelemme kaikkia valittuja!

Seuraava puoluekokous on kahden vuoden päästä (2018) Sotkamossa. Kainuun kansalla on nyt näytön paikka, eli " ...meidän on uudesta luotava maa..." - va' mitäpä se hyvejää! Kainuulainen nöyryys on valitettavasti toisenlaista kuin pohojalaanen nöyryys: me kyyristelemme helposti itsesäälissä ja heikossa omanarvontunnossa, kun taas poholaaset ovat meiltä ja muut meirän krannist'!

Keskusta asetti oman presidenttivaaliehdokkaan, Matti Vanhasen, vuoden 2018 presidentin vaaliin. Hän on varmasti paras keskustalainen ehdokas - tähän mennessä - mutta herää kysymys, miksi keskustan piti kiirehtiä tässä asiassa, sillä todennäköisesti Sauli Niinistö on ehdolla toiselle kierrokselle, eikä meidän ehdokkaalla ole mitään mahdollisuutta voittaa häntä kisassa. Kenenkä etua palvelee häviö vaalissa? Epäilen, ettei sosiaalidemokraatit edes aseta omaa ehdokasta, vaan tukevat suoraan Niinistön valintaa ja "kosivat" täten pääministerin pestin seuraavaan eduskuntaan. Keskustaa kohtaa jälleen kahden kauden oppositio-kausi. Onneksi tämä on vain minun pessimismiäni!

Pesäpallomaila  oli viestikapulana, jonka piirimme puheenjohtaja otti vastaan juhlan lopussa, missä vahdinvaihto tapahtui. Timo Korhonen voitti myös "hutun keiton" ja hän valitsi sisävuoron, sillä ulkovuoron peluu seuraa aina ennen pitkää. Hän totesi jopa Kainuun rastiviikkoa siirretyn vuonna 2018 viikolla eteenpäin, jotta puoluekokous saadaan pidettyä ensin ja Juha Rehula ehtii eksymään rastiviikolla Vuokatin maisemiin. Koko puoluejohdolle Sotkamon kunnallisjärjestö luovutti siltä varalta kartan ja kompassit.

Näillä näkymin ja sillä siisti!

Heikki Väyrynen