Suomen Keskusta kasvu-uralla Vaasassa

Suomen Keskustan kannatus Vaasassa lisääntyy tasaisesti. Kunnallisvaaleissa puolue on saanut Vaasan valtuustoon yhden valtuutetun aina vuodesta 1972 lähtien. Vuoden 2004 kunnallisvaalit olivat menestys, puolue sai kaksi omaa valtuutettua valtuustoon kerättyään 1245 ääntä. Eduskuntavaaleissa puolueen kannatus on tasaisen nousujohteista. Vuonna 1945 silloinen Maalaisliitto keräsi Vaasasta 120 ääntä. 1954 tuo luku oli 138, 1966 vaaleissa tuli 399 ääntä. Sitten alkoi keskustapuolueen nousukausi, vuoden 1970 vaaleista tuli 570 ja 1987 jo 1023 ääntä. 1995 siirryttiin omalle tuhatluvulle, oman ehdokkaan maustamana päästiin 2435 ääneen. Vuoden 2003 vaalien saldo oli 2398 ääntä. Tässä leikkaus vuosikymmenien äänimääristä. Presidentinvaalien toisella kierroksella vuonna 2000 Esko Aho keräsi Vaasasta 44 prosentin kannatuksen äänimäärällään 15 442.

Suomen Keskustan edustajat vaikuttavat Vaasan kunnalliselämään laajalla sektorilla. Valtuustossa istuvat Arja Haapaoja ja Kari Pastuhov. Keskustan Vaasan tarkemmasta luottamuspaikkajaosta voitte käydä lukemassa täältä.

Merkittävillä lautakuntapaikoilla ovat mm. Marjo Grönfors (tekninen lautakunta), Leena Hallasmaa (varhaiskasvatus ja perusopetus ltk), Seppo Lamminaho (rakennus- ja ympäristölautakunta), sekä Arja Haapaoja (kaupunginvaltuuston vaalilautakunta). Puolueella on myös useita johtokuntapaikkoja.