Uutisarkisto

Vaasan keskusta: Kiitokset keskustan ministeriryhmälle!

Talouspoliittinen ministerivaliokunta päätti tiistaina 16. helmikuuta puoltaa Suomen CEF-tukihakemuksen täydentämistä 10 miljoonalla eurolla. Ministeriryhmä lähetti hankehakemuksen uudesta Merenkurkun matkustajalautasta EU:n käsiteltäväksi. Vaasan keskusta on erittäin tyytyväinen keskustan ministeriryhmän toimintaan asiassa.

- Noin 191,5 miljoonan euron laivahanke olisi
voitto Vaasalle ja Pohjanmaalle. Pohjoismainen yhteistyö voimistuu, telakkateollisuutta tuetaan ja Pohjanmaan energiaklusterin kehitys saa tästä lisävauhtia. Tämä loistava päätös säteilee myös muualle Suomeen, toteaa Vaasan Keskustan puheenjohtaja Toivo Ikonen.

Vaasan keskusta kiittelee elinkeinoministeri Rehniä, liikenne- ja viestintäministeri Berneriä ja vaalipiirin kansanedustajia. Kunnallisjärjestö toivoo jatkossakin Pohjanmaan edunvalvonnassa tehtävän rohkeaa yhteistyötä yli kieli- ja puoluerajojen.

Lisätietoja:

ikonentopi@hotmail.com

Sote-alueet maakuntamallin pohjalta

Lähiviikkoina päätettävä esitys ns. Sote-aluejaosta tulee olemaan nyt ja pitkälle tulevaisuuteen tarkasteltuna varsin merkittävä päätös. Julkisuudessa ovat eri tutkimuslaitokset ja muut tahot tehneet omia ehdotelmia ja päätelmiä siitä, mikä voisi olla oikeanlainen karttaharjoitus vallitsevaan tilanteeseen. Keskustan kanta on ollut alusta asti selkeä. Sote-uudistuksen aluejako tulee toteuttaa maakuntamallin pohjalta. Tämän viestin Keskusta kertoi äänestäjilleen viime kevään eduskuntavaaleissa ja se oli varmuudella yksi vaalivoiton tuoneista asioista. Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin mielestä valitulla linjalla on syytä pysyä. Vaalipiirimme alueella olisi varsin luontevaa toteuttaa uudistus siten, että Etelä-Pohjanmaa, Keski-Pohjanmaa ja Pohjanmaa muodostavat kukin oman Sote-alueensa. Nykyisellä maakuntapohjalla on pohjalaismaakunnissa täysin mahdollista rakentaa riittävän vahvoja ja tarkoituksenmukaisia, hallittavissa olevia alueita. Samalla varmistutaan siitä, että päätöksenteko ja palveluntuotanto tulevat olemaan riittävän lähellä alueiden asukkaita. On todennäköistä, että tulevaisuudessa myös muita valtion ja kuntien vastuulla olevia tehtäviä tullaan siirtämään maakuntiin päätettäväksi. Vahvaa yhteistyötä tulee jatkaa muidenkin maakuntien kanssa ja turhasta kilpavarustelusta on luovuttava.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin piirihallitus 18.10.2015

Yleislakollako maksetaan velat?

Keskiviikko 16.09.2015

Media viestittää, kuinka Sipilän hallitus on kauhea, kun se yrittää laittaa Suomen taloutta kuntoon. Jopa yleislakolla uhataan. Viime keväänä pidettiin eduskuntavaalit, joissa suomalaiset äänestivät muutoksen puolesta. Keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen hallitus käyttää nyt tätä valtakirjaa, tekee päätöksiä ja kantaa vastuuta Suomesta. Tekemillään päätöksillä hallitus on osoittanut olevansa toimintakykyinen. Suomi on laitettava kuntoon.

Pääministeri ja hallitus tarjosivat työmarkkinajärjestöille kahteen otteeseen mahdollisuutta uudistuksista sopimiseen. Työmarkkinajärjestöillä ei kummallakaan kerralla valitettavasti ollut valmiutta sopia edes yhteisestä tavoitteesta saati esittää vaihtoehtoa. Siksi hallituksen oli pakko toimia itse.

Olemme seitsemän viime vuoden aikana velkaantuneet reilusta 50 miljardista 100 miljardiin euroon, siis 6-7 miljardia vuosittain. Sinä aikana jokainen puolue, myös nykyinen oppositio on ollut vallassa, eikä ole saanut taloutta oikenemaan.

Suomi hukkasi koko edellisen vaalikauden eli neljä vuotta päättämättömyyteen. Edellisten hallitusten aika päättyi suoranaiseen kaaokseen. Mukana niissä olivat myös nykyinen oppositio SDP, Vasemmistoliitto ja Vihreät.

Tämä on yksi syy siihen, miksi Suomen tilanne on mikä on ja miksi tekemättä jättäminen ei kerta kaikkiaan ole vaihtoehto. Tämä kannattaa myös muistaa etenkin SDP:n ja vasemmistojohtoisten liittojen edesottamuksia arvioitaessa.

Tuntuu siltä, että tämän päivän ihmisiltä on kadonnut yhteisöllisyyden ja oman vastuun kantamisen periaate. Monilta tuntuu unohtuneen, miksi päätökset on tehty ja mitä niillä tavoitellaan. Suomen talous ja työllisyys ovat veitsenterällä. Elämme edelleen velaksi.

Nyt olisikin tärkeää, että osallistutaan talkoisiin, järjestötyöhön ja autetaan vaikka naapuria? Niissä toimissa ei useinkaan tarvita rahaa, vaan tahto auttaa läheistä saa ihmeitä aikaan.

Yhteisöllisyydellä Suomi selvisi viimeisen suuren kriisin, sodan jälkeisestä ajasta. On sanottu, että nykyinen tilanne on pahin sitten viimeisten sodan. Silloin suomalaiset selvisivät satojen tuhansien omien siirtolaisten asuttamisesta ja maan jälleenrakentamisesta. Jokainen luopui vähästään ja kannettiin yhdessä huolta kaverista.

Nyt tarvitaan ”yhteen hiileen” puhaltamista, eikä yleislakkoa!

Esko Lehtimäki

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja