Keskustan kuntavaaliristeily

Keskustan kuntavaaliristeily pidetään helmikuussa 4.-5.2.2017. Lisätietoa ja ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä http://www.keskusta.fi/Suomek…/Osallistu-ja-vaikuta/Risteily
Piirin alueelta lähtee myös bussikuljetukset. Niistä ilmoitetaan tarkemmin mm. täällä sekä Ilkan ja Suomenmaan järjestöpalstoilla ja sähköpostilla.Paikkoja rajoitetusti, varaa omasi heti!

Pitkät listat maakuntavaaliin

Keskiviikko 25.11.2015

Juha Sipilän hallitus edustaa uutta toimintatapaa ja kannustaa kokeilemaan uusia ideoita. Yksi sellainen, ei uusi, mutta kokeilematon olisi pitää mahdolliset vuoden 2018 maakuntavaalit ns. pitkillä listoilla, joita erityisesti Ruotsissa ja Norjassa on myös käytössä.

Pitkät listat tarkoittaa sellaista suhteellista listavaalitapaa, jossa puolueet tai vaalilistan muodostavat määrittelevät ehdokkaiden läpimenojärjestyksen.

Ruotsissa ehdokkaat valitaan puolueen asettamassa järjestyksessä, paitsi jos joku saa yli 8 prosenttia puolueensa äänistä vaalipiirissä, hänet valitaan ensin.

Näin kaikki puolueet joutuisivat aidosti esittämään etukäteen konkreettisen toimintaohjelmansa, jolla maakuntaa kehitetään seuraavina vuosina.

Äänestäjä antaisi äänensä pääsääntöisesti hänelle sopivimman puolueen tekemän maakunnan vaaliohjelman mukaan, eikä yksittäisen ehdokkaan lupausten mukaan. Niitähän jokainen ehdokas pyrkii vaalien alla tuomaan positiivisesti esiin.

Tämä malli lisäisi kiinnostavuutta kuntatasolla saada paikallisesti tärkeä asia maakunnalliseen vaaliohjelmaan. Onhan paras paikallistuntemus kuntatasolla. Samalla lisääntyisi aktiivisuus poliittiseen järjestötoimintaan, koska jäsenistö päättäisi sen, missä järjestyksessä ehdokkaat valitaan vaaliohjelmaa toteuttamaan.

Näin saataisiin uutta potkua järjestötyöhön.

Yksittäisen ehdokkaan vaalirahan tarve pienenisi, koska kaikki ehdokkaat tekisivät töitä vaaliohjelman hyväksi eikä pelkästään oman itsensä.

Parasta listavaaleissa olisi se, että vaalit käydään asiat edellä.

Olen henkilökohtaisesti kauan kannattanut listavaalia ja nyt sen käyttöönottaminen maakuntavaalissa olisi kokeilemisen arvoinen.

Esko Lehtimäki

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtaja

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin henkilövalinnat vuodelle 2016

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin puheenjohtajana jatkaa Esko Lehtimäki ja varapuheenjohtajina Elina Pusaa ja Kati Ojaniemi. Piirihallituksen jäseniksi valittiin: Sari Palmu, Sari Kujala, Anita Ammesmäki, Juhani Mäki, Mikko Männikkö, Paula Síhto, Kaisa Pihlaja, Irma-Liisa Viitamäki, Merja Rintamäki, Jouni Mäkynen, Ilmo Eerola, Heikki Holappa, Annukka Hautamäki, Toni Salo, Juhani Filppula ja Arja Harjunpää.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri on tyytyväinen SOTE-ratkaisuun

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri onnittelee Juha Sipilän hallituksen aikaansaamaa SOTE- ja aluehallinnon ratkaisua. Keskustan pitkäaikainen tavoite maakuntien kansanvaltaisesta aluehallinnosta on nyt toteutumassa, samoin pitkään vatuloitu SOTE-ratkaisu saatiin määrätietoisella johtamisella maaliin.

Valmistelutyön jatkossa on tärkeää, että maakuntien asukkaiden tulee saada palvelut joustavasti myös maakuntien reuna-alueilla. Kunnille jää nyt merkittävä rooli terveyden edistämisestä ja ehkäisevien palveluiden tuottamisessa. Niihin tulee löytää riittävät resurssit ja niiden tulee olla lähellä kuntalaisia.
Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri muistuttaa, että vaikka valtaosa sosiaali- ja terveyspalveluita tulee poistumaan kuntien päätäntävallasta, jää kunnille runsaasti tärkeitä tehtäviä. Erityisesti tärkeää on , että myös  kuntien elinvoimatekijöihin panostetaan jatkossa. Kunnat pystyvät omalla toiminnallaan huolehtimaan yrittäjäystävällisestä ja elinvoimaisesta ilmapiiristä.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri ilmaisee huolensa maaseutuyritysten kannattavuudesta. On monesti pienistä valinnoista kiinni, kuinka rattaat saadaan pyörimään uudelleen. Nyt joulun lähestyessä voi omilla kulutusvalinnoillaan vaikuttaa viisaasti. Ostamalla kotimaisia tuotteita ja elintarvikkeita, pystyy jokainen meistä antamaan oman tuottavuusloikkansa. Keskustan Etelä-Pohjanmaan piiri kannustaakin valitsemaan joulupöytään kotimaisia elintarvikkeita ja pukinkonttiin kotimaisia tuotteita.

Keskustan Etelä-Pohjanmaan piirin syyskokous 14.11.2015

Elina Pusaa jatkaa Etelä-Pohjanmaan Keskustanuorten puheenjohtajana

Etelä-Pohjanmaan keskustanuorten syyskokous oli tiistaina Kuortaneen kunnan valtuustosalissa. Kokouksessa valittiin piirille puheenjohtajisto sekä johtokunta.

Ähtäriläinen Elina Pusaa valittiin kolmannelle puheenjohtajakaudelle yksimielisesti. Varapuheenjohtajaksi oli neljä ehdokasta, joista toiselle kierrokselle pääsi Riina Pesu sekä arvalla Juho Korpela. Valituksi piirin varapuheenjohtajaksi tuli lappajärveläinen Juho Korpela. Korpela on viimeisen vuoden ollut armeijassa toimittajana, joten hänestä piiri saa vahvan viestinnän osaajan.

Tero Vuorenmäki Keskustanuorten hallitukseen!

Jalasjärveläinen Tero Vuorenmäki valittiin Suomen Keskustanuorten hallitukseen seuraavaksi kaksivuotiskaudeksi. Onnea Terolle ja kaikille muillekin valituille sekä vaaleissa mukanaolleille!

PRH poistaa toimimattomia yhdistyksiä

Patentti- ja rekisterihallitus PRH on julkaissut listan niistä yhdistyksistä, joiden olemassaolo tulee selvittää. Mikäli yhdistys haluaa jatkaa toimintaansa, tulee siitä ilmoittaa kirjallisesti. Lista yhdistyksistä ja ohjeet ovat https://www.prh.fi/fi/uutislistaus/2016/P_9242.html