Tervetuloa

Ypäjä on sopivasti ihmisenkokoinen paikkakunta Hämeen ja Varsinais-Suomen yhtymäkohdassa. Hevoset ja Ypäjä ovat liittyneet tiiviisti yhteen 1930-luvulta lähtien. Yhteinen taival alkoi puolustusvoimien ratsukoulun ja maa- ja metsätalousministeriön hevossiittolan tuodessa hevosensa Kartanonkylän kartanon maille. Nykyisin Hevosopisto Oy ja LUKE:n hevostutkimus hoitavat noin 300 hevosta, pitävät yllä yhteensä 120 työpaikkaa ja Hevosopisto kouluttaa n. 250 opiskelijaa. Hevosmäellä valtaa pitää Hevosopisto 300 hehtaarin alueella. Katettua pinta-alaa on 4,8 hehtaaria. Samalla alueella on LUKE-hevostutkimus, Ypäjän hevossairaala Oy, Hevosalan osaamiskeskus Hippolis, Suomen hevosmuseo ja oriasema.
Vaikka Ypäjällä ei ole suuria yrityksiä, eri alojen yrittäjiä on toiminnassa liki 150.

Keskusta on ollut täällä vahva koko sodanjälkeisen ajan. Keskustan johdolla on ypäjäläisiä palveluita rakennettu vastaamaan kuntalaisten tarpeita ja toiveita. Ypäjäläiset haluavat pitää kiinni itsenäisyydestään vaikka yhteistyötä tiivistetäänkin naapurikuntien kanssa. Tähän saakka itsenäisyys on ollut kunnalle paras valinta.

Tervetuloa tutustumaan Keskustan Ypäjän kunnallisjärjestön nettisivuille sekä paikalliseen toimintaan, jonka kautta on totuttu löytämään kanavat myös maa- ja valtakunnalliseen vaikuttamiseen.

Markku Leppälahti
kunnallisjärjestön pj