Vaaliohjelma 2012

KESKUSTAN KUNTAVAALIOHJELMA RIIHIMÄELLÄ 2013-2016

Riihimäen paikallisyhdistys pitää ohjeenaan syksyn kuntavaaleissa puoluekokouksen hyväksymää kuntavaaliohjelmaa 2012, joka löytyy osoitteesta: www.keskusta.fi

Muutamia kohtia haluamme nostaa esille erityisesti omaa kuntaamme koskevina.

"Terveessä kunnassa mahdollistuu hyvä elämä"
"Kaunis kunta – myös sisältäpäin."
"Kotikunnasta turvaa vauvasta vaariin."

Perheille apua arkeen ajoissa”

Keskustan vaihtoehto kuntarakenteeksi Riihimäen seudulla

• Riihimäki voi jatkaa nykyisten rajojensa sisällä ja pystyy tarjoamaan tarvittavat kuntapalvelut hyvässä yhteistyössä lähikuntien kanssa

• kuntaliitosten tulee perustua kunnanvaltuustojen vapaaehtoisiin päätöksiin

• jos kuntaliitoksiin joudutaan, ovat Hausjärvi, Loppi ja mahdollisesti Janakkala tervetulleita muodostamaan uuden kunnan Riihimäen kanssa.

• kuntauudistuksen tavoitteina ovat kustannustehokkaat, laadukkaat ja jokaisen kuntalaisen saavutettavissa olevat palvelut

• nykyisiä kuntarajoja laajempaa aluetta koskevat erikoispalvelut voidaan toteuttaa kuntien yhteisvoimin maakunnallisesti

• keskusta haluaa aitoa ja avointa yhteistyötä

Sosiaali- ja terveyspalvelut ovat keskeisiä

• terveyskeskusta vahvistetaan ja sen palveluja monipuolistetaan peruserikoissairaanhoidon palveluilla. Tähän yhteistyöhön kutsutaan Janakkala mukaan

• erikoissairaanhoitoon etsitään ennakkoluulottomasti yhteistyömahdollisuuksia

• lasten ja nuorten terveyspalveluista (erityisesti mielenterveys) huolehditaan

• perheille apua ajoissa; perheneuvonta ja lastensuojelu tarvitsevat lisäresursseja

• vanhuspalvelujen laatu ja mitoitus tulee vastata tarvetta ja kysyntää

• ikäihmiset ovat kunnille voimavara, eikä pelkästään hoivan kohde. Heitä kuullaan ja kuultu otetaan huomioon palveluja suunniteltaessa ja järjestettäessä

Kuntatalous on kaiken perusta

• investoinnit pidetään vuosikatetta (tulorahoituksen ja juoksevien menojen erotus) pienempänä: tämä johtaa lainakannan laskevalle uralle

• kaupungin palveluksessa oleville luodaan paremmat mahdollisuudet kehittää yksiköidensä toimintaa, tavoitteena taloudellisesti ja laadullisesti kilpailukykyiset palvelut ja parantunut työilmapiiri. Turhat tehtävät kaikista kuntaorganisaation osista karsitaan hyödyntäen mm esimies / alaiskeskusteluja

• palveluja voidaan ostaa erityisesti paikkakunnalla toimivilta yrityksiltä ja järjestöiltä, jos niiden palvelut ovat edullisempia ja laadukkaampia kuin kaupungin itse tuottamat. Palvelusetelin käyttöä kuntalaisten palvelujen ostovaihtoehtona kehitetään.

• kunnallisveron maltilliseen nostoon voidaan mennä talouden tasapainottamiseksi

• kaupungin toimintojen kustannuslaskentaa kehitetään, sitä kautta henkilöstön ja luottamushenkilöiden kustannustietoisuutta saadaan lisättyä

Elinvoimainen Riihimäki kasvaa ja kehittyy hallitusti

• kaupungin vihreys ja kauniit kukkaistutukset luovat meille asukkaille viihtyisyyttä, niin myös kaupunkiin muualta tuleville, olkoon ne jatkossakin Riihimäen yhtenä hyvistä tunnusmerkeistä