Kaupunginvaltuusto

Hämeenlinnanvaltuusto kokoontuu 12.1. 2015.

Seuraa kokousta netistä  http://www.mediaserver.fi/live/hameenlinna

Hämenlinnan Talousarviobudetti on käsittelyssä ma 10.11. 2014. Seuraa kokousta netistä

Hannu Kärpänen, Marjatta Rahkio, Pekka Pohjalainen,  Antti Leinikka, Jukka Sorvari ja Leena Suojala

Karpanen_Hannu.jpg Hannu Kärpänen

Hietoisentie 140, 14700 Hauho
karpanen(at)virpi.net
hannu.karpanen(at)hameenlinna.fi

Rahkio_Marjatta.jpg Marjatta Rahkio

Isokiventie 82, 16900 Lammi
marjatta.rahkio(at)maitohygienialiitto.fi  marjatta@rahkio.fi

Pohjalainen_Pekka.jpg Pekka Pohjalainen

Rasintie 252, Renko
pohjalainenp(at)gmail.com

antti_leinikka.jpg  Antti Leinikka

Pääskysenpolku 5 A 2, 14300 RENKO
anttih.leinikka(at)gmail.com

sorvari_jukka_1.jpgJukka Sorvari

Jaakkolantie 15, 13100 Hämeenlinna.
jukka.sorvari(at)gmail.com

Suojala%20Leena_1.jpgLeena Suojala

Liesontie 460, 16900 LAMMI

Aloitteet

Koska valtuustoaloitteet työllistävät virkamiehiä ja valtuustoaloitteen käsittelykustannus vaihtelee 5000- 15 000 euroon, on Keskustan valtuusoryhmä päättänyt pääsääntöisesti pidättäytyä valtuustoaloitteiden tekemisestä, kunnes taloudellinen tilanne on parantunut.

Seutuyhteistyön lujittamiseksi olemme joulukuussa 2014 tehneet aloitteen liittyen yhteisen lautakunnan toimintaan

Aloite                                              9.12. 2014

Seutuyhteistyö Hattulan ja Janakkalan kanssa on käynnistynyt vuoden 2014 aikana ja uusia avauksia ja hankkeita on vireillä kiitettävästi. Jo olemassa olevien yhteistyömuotojen syventämistä tulisi myös tarkastella. Yhteisiä hallintoelimiä on tällä hetkellä mm. ympäristö- ja rakennuslautakunta. Keskustan valtuustoryhmä ehdottaa että ympäristö- ja rakennuslautakunnan toiminnassa palattaisiin käytäntöön jossa kaikkien kuntien edustajat voivat osallistua kaikkien asioiden esittelyyn ja esityksistä käytävään keskusteluun vaikka varsinainen päätöksentekoon osallistuminen olisikin rajattu  vain kunkin edustajan oman kunnan asioihin.

Keskustan valtuustoryhmä

Marjatta Rahkio                          Leena Suojala

Hannu Kärpänen                        Antti Leinikka  Pekka Pohjalainen                     Jukka Sorvari

VALTUUSTORYHMÄ 2009-2012

Päivi Veikkola, Jukka Viitaniemi, Pentti Pietilä, Hannu Kärpänen, Jarmo Mäki-Uuro, Marjatta Rahkio , Pekka Pohjalainen, Satu Leppänen

VALTUUSTORYHMä201104011-katepäätös_2..JPG

Aloitteet

Koska valtuustoaloitteet työllistävät virkamiehiä ja valtuustoaloitteen käsittelykustannus vaihtelee 5000- 15 000 euroon, on Keskustan valtuusoryhmä päätänyt pidättäytyä valtuustoaloitteiden tekemisestä, kunnes taloudellinen tilanne on parantunut.

VALTUUSTOALOITTEITA VALTUUSTOKAUDELTA 2009-2012:

Keskustan valtuustoryhmä 6.9. 2010

Me allekirjoittaneet esitämme että Hämeenlinnan kaupunki laatii jätehuoltoa koskevan tiedotus- ja toimintasuunnitelman yhdessä sidosryhmien kanssa.

Hämeenlinnan kaupungin jätehuoltomääräykset on uusittu ja määräysten sisällöstä tulisi kertoa asukkaille ja kiinteistöyhtiöille sekä lisätä mahdollisuuksia kierrätettävien jätemateriaalien kierrättämiseen.

Keskustan valtuustoryhmä:
Marjatta Rahkio, Päivi Veikkola,Satu Leppänen, Hannu Kärpänen, Pekka Pohjalainen
Pentti Pietilä, Jukka Viitaniemi, Jarmo Mäki-Uuro

Keskustan valtuustoryhmä                                       20. 6.2011

Me allekirjoittaneet esitämme että Hämeenlinnan kaupunki laajentaa Seniori-kortin ikärajan 70 vuodesta 65 vuoteen ja koskemaan lisäksi kaikkia eläkkeensaajia.

Seniorikortilla pääsee ilman sisäänpääsymaksua Hämeenlinnan sekä Lammin uimahallien allasosastoille ja kuntosaleille niiden aukioloaikoina maanantaista lauantaihin kello 15:een saakka. Kortilla voi myös käyttää, ilman erillistä

maksua, Hämeenlinnan liikuntahallien Hauhon ja Iittalan kuntosaleja maanantaista lauantaihin kello 15:een saakka. Lisäksi kortilla saa lisäalennuksia Kuntoilukeskus Anastaciumin, Kuntokeitaan, Tuulosen hyvinvointikeskuksen kuntosalin, FitFys liikuntakeskuksen, Aulangon 4event hyvinvointikeskuksen, Aulangon kylpylän ja Tanssi- ja liikuntakeskuksen normaaleista eläkeläishinnoista. Senioriliikuntakortti on Hämeenlinnan kaupungin toimintaa, jolla kannustetaan ikäihmisiä itsenäiseen liikuntaan ja toimintakyvyn ylläpitämiseen.

Seniorikansalaisten aktivoiminen liikuntaan on keskeistä terveyttä edistävää ja ennaltaehkäisevää toimintaa. Eläkkeelle siirtymisen yhteydessä moni kansalainen harkitsee uuden harrastuksen aloittamista. Helpottamalla liikuntatilojen käyttöä tämä harrastusinnostus saadaan entistä paremmin suuntautumaan liikuntaan.

Keskustan valtuustoryhmä:

Marjatta Rahkio                      Päivi Veikkola

Satu Leppänen                       Hannu Kärpänen

Pekka Pohjalainen                   Pentti Pietilä,

Jukka Viitaniemi                      Jarmo Mäki-Uuro

Keskustan valtuustoryhmä                                       5.9 2011

Hämeenlinnan kaupungin sekä kaupungin omistamien yhtiöiden välillä on viime aikoina ollut havaittavissa epäselvyyksiä johtamisessa. Samoin on paljastunut epäselvyyksiä joidenkin kaupungin yhtiöiden (esim Jäähallit Oy ja Innopark Oy) kirjanpidon kirjauksissa ja käytännöissä sekä menettelytavoissa. Yhtiöiden hallitusten ja kaupunginhallituksen vakuutteluista (viime syksystä alkaen) huolimatta ei tilanne ole selkiytynyt. Epäselvyydet yhtiöissä ja kaupunkiorganisaatioiden omissa velvollisuuksissa eivät herätä luottamusta.

Asioiden korjaamiseksi ja luottamuksen palauttamiseksi me allekirjoittaneet esitämme, että kaupungin yhtiöissä, -Hämeenlinnan Liikuntahallit Oy (tytäryhtiöineen), Kantolan Kiinteistöt Oy, Kehittämiskeskus Oy Häme, Hämeen Matkailu Oy, Peruskorjauskeskus Oy Häme, Tekninen Palvelukeskus Oy Häme, Kulttuuri- ja kongressikeskus Verkatahdas Oy, tulee suorittaa erityinen tarkastus ja varata siihen tarvittava määräraha vuoden 2012 talousarvioon. Tulosten perusteella voidaan arvioida onko tarkastusta syytä laajentaa muihin yhtiöihin."