Marjatan blogi
Katso myös valtuustoryhmän kuulumiset

Tervetuloa

KUNNALLISJÄRJESTÖJEN YHTEISET VERKKOSIVUT

Hämeenlinnan kaupunki ja sen ympäryskunnat liittyivät uudeksi Hämeenlinnaksi vuoden 2009 alussa. Myös keskustan kunnallisjärjestöt eli  Hauhon, Hämeenlinnan, Kalvolan, Lammin, Rengon ja Tuuloksen kunnallisjärjestöt liittyivät uudeksi Hämeenlinnan kunnallisjärjestöksi vuoden 2009 alussa.

Keskustan kunnallisjärjestön johtokunnassa ovat edustettuina Hämeenlinna ja siihen  liittyneet kunnat eli pitäjät. Johtokunta löytyy kohdasta HÄMEENLINNAN SUURKUNTA 2009

Kts lisää Eduskuntavaalitapahtumia kohdasta Eduskuntavaalit 2015

Tule tutustumaan Keskustan  toimintaan

to 27.11. 2014  klo 18.00 Hämeenlinnan Kumppanuustalo, Kirjastokatu 1 (huone 109). Järjestämme noin tunnin mittaisen keskustelun aiheesta Sosiaalipalvelut Hämeenlinnassa

Ja noin klo 19.00 alkaa samassa tilassa Kunnallisjärjestön syyskokous.

Katso lisää tietoja tapahtumista kohdasta uutiset ja

tapahtumat

Tapasimme  kesällä 2014

Lammin pellavamarkkinoilla 14.6

Hauhoviikolla 28.6 Niskavuoren markkinoilla

Rengon markkinoilla 19.7.

Elomessuilla 9-10.8

ja Pannaan Pyörät pyörimään myös Hämeenlinnassa 20.8 tapahtumassa.

Keskustan Pyörät Pyörimään 12-21.8 Rovaniemi- Hyvinkää Pyöräilyn

Pysähdyspaikka Ke 20.8 noin klo 14.00 Hämeenlinnan Torilla. ! Pyörän selässä mm. puheenjohtaja Juha Sipilä.

Katso lisää tietoja tapahtumista kohdasta uutiset ja

tapahtumat

elomessut2012.JPG

KESKUSTALAISVALTUUTETUT HÄMEENLINNASSA

Kunnallisvaalit järjestetttiin 28.10.2012
Keskustalla oli Hämeenlinnassa 50 ehdokasta.

Valtuustoon valittiin: Hannu Kärpänen, Marjatta Rahkio, Leena Suojala, Pekka Pohjalainen, Antti Leinikka ja Jukka Sorvari

Katso yhteystiedot kohdassa kuntapäättäjät/valtuusto

KESKUSTAN YHDEKSÄN LÄHEISTÄ VAALITEEMAA KUNNALLISVAALEISSA 2012 OLIVAT:

Lähidemokratia, Lähiruoka, Lähikoulut,
Lähihoitopalvelut, Lähihoivapalvelut, Lähielinkeinot,

Lähipalvelujen huomioiminen  kaavoituksessa,
Lähikulttuuria kaikille  ja Lähiseudullinen yhteistyö Hämeessä

1. Alueellinen vaikuttaminen

Kuntalaisten tahto osallistua yhteisten asioiden hoitamiseen riippuu ratkaisevasti heidän tiedonsaanti- ja vaikutusmahdollisuuksistaan. Yhteisistä asioista ja palveluista päättävien piiri ei saa supistua liiaksi. Keskusta haluaa säilyttää päätöksenteossa paikallisen asiantuntemuksen ja pitää yllä kuntalaisten kiinnostusta yhteisten asioiden hoitoon myös jatkossa.

2. Kaupungin yhtiöiden kriittinen arviointi

Yhtiöiden ja niiden tuottamien palvelujen taloudellisuutta ja toiminnan laatua täytyy seurata. Kaupungin luottamuselimillä pitää olla oikeus puuttua yhtiöiden ja liikelaitosten toimintaan. Palvelu- ja hankintastrategia otetaan uudelleen käsittelyyn. Hankintakriteerien pitää mahdollistaa lähiruuan käyttö. Yhtiöittämispäätösten tulee perustua todelliseen riskien arviointiin ja harkintaan, jossa huomioidaan nykyistä vastuullisemmin asukkaiden ja veronmaksajien etu.

3. Turvallinen koulu

Suomalaisen tasa-arvon tärkein perusta on jokaisen oikeus ja mahdollisuus laadukkaaseen koulutukseen varallisuudesta ja asuinpaikasta riippumatta. Koulun tulee olla kohtuullisen matkan päässä kotoa ja luokkakokojen riittävän pieniä. Perusopetusta tulee resursoida riittävästi. Keskustan tahto on, että lukiokoulutusta ja ammattikoulutusta resursoidaan tasapuolisesti koulutuskuntayhtymän alaisissa liikelaitoksissa. Homekouluongelman ratkaisu on riittävä kunnossapito ja rakennusaikainen valvonta.

4. Työikäisistä terveempiä

Ennaltaehkäisevää terveydenhoitoa on vahvistettava samalla, kun kuntalaisten vastuunottoa tuetaan oman terveyden edistämisessä. Koko Hämeenlinnan alueen terveyspalvelujen laatua ja vaikuttavuutta pitää arvioida sekä tuottaa siihen liittyvää tietoa päättäjille ja kuntalaisille.

5. Ikäihmisten omatoimisuutta tuettava

Kodin ja lähiympäristön esteettömyys, toimivuus ja turvallisuus tukevat vanhusten omatoimisuutta. Laitoshoidon lisäksi ikäihmisten palveluja tulee tuottaa yhä enemmän myös heidän koteihinsa. Sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän tulee toimia saumattomassa yhteistyössä ikäihmisten palveluja järjestettäessä ja heidän toiveitaan kuunnellen. Vanhuksen hyvinvoinnin perusta on lämmin ja maukas ateria.

6. Elinkeinopolitiikalla lisää hyvinvointia

Yritys- ja elinkeinotoimintaa tulee entisestään rohkaista ja luoda kunnallisesti hyvät toimintaedellytykset. Elinkeinopolitiikan on oltava tasapuolista koko kunnan alueella.

7. Asumisen edellytykset

Kaupungissa on tärkeää puuttua yhdyskuntarakenteen suunnitteluun, infrastruktuuriin, rakentamiseen ja liikenteeseen. Ilman asumisen edellytyksiä kaupunki ei kasva ja kehity. Keskusta painottaa kaavoitusta koko kaupungin alueella. Kouluja ja päiväkoteja on suunniteltava samassa tahdissa kuin asumista.

8. Elämänlaadusta lisäpotkua

Kulttuuri ja liikunta ovat Hämeenlinnan vetovoimatekijöitä. Kulttuurin kautta vahvistetaan luovuutta, lahjakkuutta, innovatiivisuutta, kansalaisaktiivisuutta, yhteisöllisyyttä ja suvaitsevaisuutta. Elämänlaatupalveluilla edistetään myös terveyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa. Liikunnassa painopisteenä on terveyttä edistävä arkiliikunta ja lähiliikuntapaikat.

9. Hämäläistä vetovoimaa

Hämeenlinnan tulee olla haluttu yhteistyökumppani Hämeenlinnan seudulla, koko maakunnassa ja myös muiden maakuntien keskuudessa.

KUVASSA KESKUSTA Hämeenlinnan Reskalla vappuna 2010.

reskavappu2010.JPG

Uutisia

9.10.2012

Mitä on läheltä saatava erikoissairaanhoito Hämeenlinnassa ?

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudelleenjärjestely on kansallisesti pattitilanteessa. Selvityksissä ja työryhmissä pohditaan väestömääriä ja hallintoalueita kun pitäisi käydä  asiantuntijakeskustelua siitä mitä on läheltä saatava erikoissairaanhoito.

Maan hallituksen päättämättömyys ja askartelu hallinnon palikoiden kanssa voi johtaa tilanteeseen, jossa vakavasti sairastunut kansalainen on vailla hoitopaikkaa.

Kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin takaamiseksi Hämeenlinnassa on  kiireellisesti määritettävä ne terveydenhuollon osa-alueet, joissa perusterveydenhuollon osaamista ja resursseja aletaan systemaattisesti laajentaa. Lisäksi on sovittava maakunnan ja sairaanhoitopiirin kuntien kanssa siitä, mitä terveydenhuollon osa-alueita voidaan hoitaa yhteistyössä ja miten tämä erikoissairaanhoito järjestetään.  Hämeenlinnan on typerää jatkaa erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon alibudjetointia. Onnistuneisiin ratkaisuihin kuten Forssan malliin tulee tutustua ennakkoluulottomasti. Olemme tilanteessa, jossa kaikki yhteistyön esteenä olevat kivet on käännettävä kuntalaisten ja maakunnan terveydenhuollon pelastamiseksi.

18.6 klo 11.00 TIEDOTUSTILAISUUS Hämeen Linnassa
Aiheena: Kunnallisvaalit 2012: Keskusta ja muut muutokset tekijät Hämeenlinnan kaupungissa

14.9 Hämeenlinnan Keskustan kannanotto Lammin Sairaalan lopettamisesta

Pitkäaikaispotilaat pellolle?

Hämeenlinnan kaupungin terveysalan virkamiesjohdon suunnitelma Lammin sairaalan vuodeosaston lopettamisesta perustuu vääriin käsityksiin ja vääristeltyihin laskelmiin.  Vuodeosaston potilaiden hoidon tarpeesta ja henkilökuntatilanteesta Ydin-Hämeen alueella ei ole olemassa todellista tietoa.  Mitään päätöksiä Lammin vuodeosaston tai Ydin-Hämeen terveyden- ja vanhustenhuollon palvelurakenteen suhteen ei tule tehdä ennen kuin palvelurakenteen tilaa kuvaava selvitys on oikeasti tehty  ja sen tuloksista on raportoitu päättäjille ja kuntalaisille.

Sairaaloiden toimivuutta mitataan hoitopäivissä. Näitä hoitopäiviä on Lammin sairaalassa viime vuonna ollut 10 000, joka on noin neljännes kaikista hoitopäivistä Hämeenlinnassa. Tehokkaasti toimivan yksikön lakkauttaminen ajaisi Hämeenlinnan takaisin tilanteeseen, jossa keskussairaalasta perushoidon tasolle siirtyvät potilaat olisivat vailla hoitopaikkaa ja keskussairaala laskuttaisi näiden potilaiden osalta kaupunkia siirtoviivemaksulla. Siirtoviivemaksuja Hämeenlinna maksoi  viime vuonna lähes miljoonan euron edestä.

Hämeenlinnan valtuusto käsitteli viime kokouksessaan alueellista terveydenhuollon järjestämissuunnitelmaa. Pitkistä keskusteluista huolimatta suunnitelman ydin näyttää jääneen hämäräksi virkamiesjohdolle.  Järjestämissuunnitelman kantava idea on lisätä terveydenhuollon resursseja ja osaamista lähellä kuntalaista, ei keskittäminen ja erikoissairaanhoidon kulujen lisääminen. Aikeet ja puheet lähipalvelujen kuten terveyskeskusten ja niiden osastojen lopettamisesta laskennallisten säästöjen takia ovat järjettömiä. Hämeenlinnan keskusta ei hyväksy minkäänlaista terveyskeskuspalvelujen tai muiden lähipalvelujen  alasajoa liitoskuntien alueella.

Hämeenlinnan Keskusta