Kunniajäsenet

Arvoisa puheenjohtaja,
Hyvät aatesisaret ja veljet,
puoluekokouksen päättäjät!

Esitän meidän kunnioitettujen puolesta nöyrän kiitoksen siitä, että päätitte kutsua meidät puolueemme kunniajäseniksi. Arvostamme tätä hyvin paljon. Tämä on meille unohtumaton hetki.

Koska olemme Etelä-Pohjanmaalla, totean heti näiden nöyrien kiitosten jatkoksi, että olemme tämän kunnian täysin ansainneet. Työtä on tehty lujasti ja jälki näkyy.

Mutta tämäkin vaatii jatkon: täällä on vähintään satoja ja kotona tuhansia, jotka myös olisivat tämän kunnianosoituksen ansainneet. Meidät on poimittu esimerkkeinä suuresta samanarvoisten joukosta.

Keskusta on 110 vuotta vanha. Talonpoikaispuolueita syntyi noina aikoina moneen Euroopan maahan. Useimpia niistä ei enää ole tai ne ovat kutistuneet pieniksi. Suomessa on toisin. Puheenjohtajamme on pääministeri. Olimme eduskuntavaaleissa suurin. Imagogallup kertoi, että me olemme puolue, johon suomalaiset suhtautuvat kaikkein myönteisimmin. Tuore kannatusgallup mittasi meille korkeimmat prosentit.

Olemme Euroopan puoluehistoriassa poikkeus, ihme. Sen selittää niin monien ihmisten lannistumaton työ. Aina riittänyt niitä, jotka seisovat kylmässä viimassa tyrkyttämässä

välinpitämättömille ihmisille mainosta tai makkaraa, taivuttelevat vastahakoisia vaaliehdokkaiksi, istuvat tylsissä kokouksissa, maksavat jäsen- ja tukimaksuja ja repivät alituiseen arpoja.

Sitähän järjestötyö on. Ei sitä kukaan viitsisi, ellei olisi sisäistänyt päämäärää, oman kotiseudun, kotimaak

unnan ja oman isänmaan parasta. Keskustatyötä tehdään ihmisille paremman maailman puolesta. Kun näkee, että siinä edistytään, se rohkaisee jatkamaan vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Joku voi mielessään kysyä, otetaanko nyt edistysaskeleita, kun säästetään ja leikataan ja muutetaan totuttuja rakenteita. Ollaanko todella sillä tiellä, jolle Santeri Alkio puoluetta viitoitti? Muistetaanko köyhän asiaa, tuota Alkion testamentiksi sanottua kehotusta?

Seuraavat sanat osoitan erityisesti teille, Juha Sipilä, Anne Berner, Anu Vehviläinen, Olli Rehn, Juha Rehula ja Kimmo Tiilikainen. Kun joku demari tai vihreä taas soimaa teitä Alkion unohtamisesta, muistuttakaa hänen harvemmin siteeratusta, mutta ei vähemmän tärkeästä lauseestaan: jos jonkun kansan kulutus on suurempi kuin tuotanto, menee sen talous rappiotilaa kohti.

Suomessa kulutus on jo hyvin monen vuoden ajan ylittänyt tuotannon. Hallitus, joka sellaisen sallii, unohtaa köyhän asian. Me emme unohda.

Hyvät nuoremmat aatesisaret ja veljet!

Me kunniajäseniksi kutsutut olemme jo varttunutta väkeä. Jotkut muistavat sodankin, muut sen jälkeiset karut ajat. Useamman taloustaantumankin olemme nähneet.

Eivät tämän päivän haasteet ole suurempia kuin ne, joihin Kyösti Kallion, Urho Kekkosen tai Johannes Virolaisen johdolla oli vastattava. Ei ole ollut helppoa rakentaa ja puolustaa alueellisesti, sosiaalisesti ja sivistyksellisesti tasa-arvoista maakuntien Suomea. Aina on riittänyt vastustusta milloin oikealta ja milloin vasemmalta ja usein yhtä aikaa.

Kun kahden vuoden päästä kokoonnumme Sotkamossa vihreiden lippujen juhlaan, isänmaan asiat ovat varmasti paremmassa kunnossa, kiitos niiden päätösten, jotka insinööri-puheenjohtajamme prosessiohjauksessa on jo saatu aikaan. Siihen me kokemuksen luomalla varmuudella lujasti luotamme.

Vielä kerran: kunnioittava kiitos meidän kaikkien puolesta!