Keskustan ja maaseudun arkisto

mappi-Sivun-yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Etusivu

Tervetuloa

Keskustan ja maaseudun arkisto on keskustalaisen liikkeen keskusarkisto.
Arkiston kokoelmissa on aineistoa liikkeen syntyhetkestä nykypäivään.
KMA toivottaa kaikki historian ystävät, tutkijat ja muut tiedon tarvitsijat tervetulleiksi arkistoon.

Arkisto on avoinna arkisin
klo 9.00 - 15.30

Katso Ajankohtaista -palstalta kesän 2017 aukioloaikamme.

Arkiston tehtävä

Keskustan ja maaseudun arkisto (KMA) on perustettu vuonna 1970, jota ennen arkistoa hoidettiin puolueen arkistotoimikunnan valvonnassa. KMA kuuluu valtionapua saaviin yksityisiin keskusarkistoihin. Arkiston palveluksessa työskentelee vakituisesti kolme henkilöä.

Arkiston tehtävänä on Maalaisliitto-Keskustapuolueen-Suomen Keskustan sekä sitä lähellä olevien järjestöjen, yhteisöjen ja yksityishenkilöiden arkistoaineistojen vastaanotto, järjestäminen, luettelointi ja pysyvä säilyttäminen sekä arkistojen tutkimuskäytön edistäminen. Lisäksi arkiston palveluihin kuuluvat mm. arkistonhoidon neuvonta ja koulutus. Toiminnallaan arkisto pyrkii edistämään Maalaisliitto-Keskustapuolueen-Suomen Keskustan ja suomalaisen politiikan tutkimusta.

KMA:lla on käytössään modernit toimistotilat ja lähes 200 neliön arkistomakasiini. Arkistossa on noin 800 arkistonmuodostajan aineistoja lähes 1500 hyllymetriä. Asiakirjojen lisäksi arkistolla on runsaasti muutakin aineistoa, esimerkiksi noin 1300 julistetta, 59 670 valokuvaa, 2 120 äänitettä ja 600 videota. Arkistojen luovutukset kartuttavat arkistoaineistoa vuosittain.
Arkiston uutisia

Kesällä 3.7. - 4.8.2017 arkisto on avoinna arkisin klo 9:00 - 15:00

************************************************

Kekkos-muistot talteen!

Urho Kekkosen Arkisto kerää Urho Kekkoseen liittyvää muistitietoa ja tarinoita.
Arkisto kokoaa parhaillaan laajaa ja kattavaa tietopankkia siitä, miten presidentti Kekkonen ja hänen aikansa koettiin. Keruun kohteena ovat kaikenlaiset Kekkoseen liittyvät tarinat, muistot ja kohtaamiset.

Pieninkin muisto on kertomisen arvoinen.
Sillä, onko vaikkapa Kekkoseen liittyvä tarina totta, ei ole väliä - itse juttu on arvokas!

Osallistu keruuseen ja lähetä oma Kekkos-muistosi tai muisteluta sukulaistasi, naapuriasi tai tuttavaasi. Näin olet mukana luomassa Kekkosen aikaan liittyvää tietopankkia.

Keruun yhteystiedot ja lisätietoja
Urho Kekkosen Arkiston kotisivuilta
tai esitteestä
kekkosmuistot_esite.pdf.

*************************************************

Patentti- ja rekisterihallitus poisti 17.1.2017 rekisteristään toimimattomiksi tulkitut yhdistykset.

Keskustan ja maaseudun arkisto ottaa vastaan yhdistysrekisteristä poistettavien yhdistysten arkistoja.

Mikäli sinulla on hallussasi rekisteristä poistetun yhdistyksen arkistoa, ota yhteyttä arkistomme henkilökuntaan, niin suunnitellaan ja toteutetaan yhdistyksesi arkistoaineiston säilytys.

***********************************************

Arkiston ajankohtaisia asioita voi seurata myös

Taustayhteisöt

KMA on Keskustan ja maaseudun arkiston säätiön ylläpitämä arkisto, jonka hallituksen puheenjohtajana toimii VTT Tytti Isohookana-Asunmaa.

Arkiston keskeisimmät taustaorganisaatiot ja arkistonmuodostajat ovat:

Suomen Keskusta
Maaseudun Sivistysliitto
Suomen Keskustanuoret
Suomen Keskustanaiset

Muita tärkeitä yhteistyötahoja ja arkistonmuodostajia ovat:

Ajatuspaja e2
Keskustan eduskuntaryhmä